AirBaltic vil købe nye fly for 9,2 mia. kroner

Det lettiske flyselskab airBaltic har netop offenliggjort en hensigtserklæring om køb at op til 20 nye Bombardier CS300 jetfly til en samlet listepris på 9,2 mia. kroner.

Det lettiske flyselskab airBaltic var i store vanskeligheder i slutningen af sidste år. En opslidende magtkamp i ejerkredsen havde bragt selskabet i økonomisk uføre, og redningen blev en kapitalforhøjelse og et øget ejerskab til den lettiske regering.

Samtidig hermed blev selskabets tidligere topchef og medejer Bertolt Flick udskiftet med Martin Gauss, der blandt andet har en fortid hos Deutsche BA og selv er pilot med certificering til at flyve Boeing 737.

Kapitalforhøjelsen i det lettiske flyselskab var en forudsætning for at sikre den tiltrængte flådefornyelse. En af de første udmeldinger fra den nye airBaltic-topchef var således, at der fremover kun skulle være to flytyper i flåden, henholdsvis Bombardier Q400 NextGen turbopropfly og de nyeste versioner af enten Airbus A320 eller Boeing 737.

CS300 passer bedst
Men det bliver hverken Airbus A320 eller Boeing 737, der kommer til at danne grundstammen i den kommende flåde af jetfly hos airBaltic.

Tirsdag kunne selskabet således offentliggøre en aftale med den canadiske flyproducent Bombardier om anskaffelse af 10 nye Bombardier CS300 jetfly samt option på yderligere 10 fly af samme type. En ordre der løber op i $1,57 mia, eller omkring 9,2 mia. kroner, hvis den udnyttes fuldt ud.

“Da vi ønsker at udskifte de ældre fly i vores flåde undersøgte vi på baggrund af kravene i vores forretningsplan markedet for fly, der kunne passe til denne opgave. Herefter besluttede vi os for CS300, der passer bedst til os,“ siger Martin Gauss, CEO hos airBaltic i forbindelse med underskrivelsen af et ‘letter of intent’, der senere skal udmønte sig i en konkret ordre.

Skal erstatte ældre Boeing 737-fly
CS300-flyet fra Bombardier kan indrettes i en version med op til 145 sæder, mennogle flyselskaber vil formentlig vælge standard-udgaven, der har plads til 130 passagerer. Vælger man at indrette med to serviceklasser, kan der maksimalt være 120 sæder i flyet.

Amerikanske Republic Airways Holding har afgivet en ordre på 40 fly af samme type, mens Korean Air og Braathens (Malmö Aviation) har en ordre på henholdsvis10 og fem eksemplarer af CS300-flyet. Den noget mindre CS100-udgave er også bestilt af Lufthansa og PrivatAir.

Det nye CS300-fly skal erstatte de 15 aldrende Boeing 737-fly i versionerne 300 og 500, som airBaltic i dag beskæftiger. Flyene har således en alder på mellem 13 og 20 år.