(Foto: Leiff Josefsen)

Hård kritik efter havari i Nuuk

Piloterne hos Air Iceland får en barsk medfart i Havarikommissionens rapport i forbindelse med et havari i Nuuk i marts måned 2011. ‘For mange opgaver og informationer på én gang,’ hedder det i rapporten.

Mandag den 4. marts 2011 var et Dash 8-100 fly fra Air Iceland på vej fra Reykjavik Lufthavn til Nuuk på den grønlandske vestkyst. Undervejs havde flyet med tre besætningsmedlemmer og 31 passagerer ombord foretaget en teknisk mellemlanding i Kulusuk for at tanke brændstof.

Da flyet kl. 13.09 satte hjulene på landingsbanen i Nuuk Lufthavnt brød højre side af landingsstellet samme, hvorefter flyet skred ned ad landingsbanen og endte tæt ved et klippeområde til højre for banen. Ingen af de ombordværende kom til skade ved uheldet, der dog medførte betydelig skade på Dash-flyet.

Havarikommissionen i Danmark blev informeret 20 minutter efter uheldet, og underrettede de tilsvarende myndigheder i Canada (flyproducentens hjemland), Island (flyselskabets hjemland), det europæiske luftfartssikkerhedsagentur EASA, EU-Kommissionen samt den ICAO, der er den internationale civile luftfartsorganisation under FN.

Den danske havarikommissionen har netop offentliggjort den endelige rapport om uheldet. Konklusionen i rapporten peger entydigt på pilotfejl.

Vanskelige vejrforhold
Vejret i Nuuk var dårligt med stærk vind, lav sigtbarhed og lavthængende skyer. Derfor valgte piloterne at udskyde afgangen fra Kulusuk en time for at sikre sig, at der eventuelt kom en bedring i vejret. Rapporten konkluder, at den sidste vejrrapport, som piloterne modtog før afgangen fra Kulusuk viste, at vejrforholdene på ankomsttidspunktet var under “preplanning minima“.

Da flyet nåede frem til indflyvningen til Nuuk Lufthavn var vindforholdene af en sådan karakter, at det ifølge procedurer fra lufthavnen var forbudt at lande. De to piloter i cockpittet havde hænderne fulde på grund af den stærke vind og en kraftig turbulens fra det omkringliggende bjergrige terræn.

“Piloterne havde sandsynligvis for mange opgaver og for mange informationer at forholde sig til,“ konkluderer Havarikommissionen.

Disse stressende faktorer medførte også, at piloterne havde vanskeligt ved at holde flyet stabilt i luften kort før man nåede ned på banen, hvilket resulterede i en ustabil og hård landing med for meget vægt på højre side af flyet, der fik landingsstellets højre side brød sammen.

“Piloterne var udelukkende fokuseret på at lande, og de mange opgaver blokerede mentalt for en beslutning om at forsøge en ny anflyvning,“ skriver Havarikommissionen, der også konkluderer, at den ustabile anflyvning afveg fra flyselskabets flyveregler.

Flyselskabet har indskærpet regler
Efter uheldet har Air Iceland foretaget en række interne tiltag, der skal sikre at en lignende episode ikke kan opstå¨igen. Selskabets flyvechef kontaktede samtlige flykaptajner og indskærpede, at reglerne for stabil anflyvning skulle følges i Nuuk Lufthavn og i alle andre lufthavne.

Herudover har episoden været drøftet flere gange internt blandt selskabets piloter, ligesom et tilsvarende scenario har indgået i den fremtidige simulator-træning. Endelig har Nuuk Lufthavn sidenhen ændret grænserne for vindforholdene ved anflyvning til lufthavnen.

Dash8-100 flyet med registreringen TF-JMB blev leveret til Air Iceland i 2006 efter at have været ombygget hos flyproducenten Bombardier fra en såkaldt 102A-version til en 106-version. Flyet er produceret i 1992 og blev oprindeligt leveret til det amerikanske luftfartsselskab Mesaba Airlines.

Air Iceland er datterselskab i Icelandair Group og har hovedbase i Reykjavik Lufthavn og Akureyri Lufthavn. Der flyves til lokale destinationer på Island samt til Færøerne og Grønland.

Foto: Leiff Josefsen