Helsinki Airport fører an i nordisk vækst

Den finske hovedstadslufthavn i Helsinki-Vantaa satte i 1. halvår 2011 nordisk vækstrekord med næsten 18 procent flere passagerer end året før. Trods et flot halvår for Københavns Lufthavn har de øvrige nordiske storlufthavne større relativ vækst end lufthavnen i Kastrup.

Finnairs Asien-strategi smitter i stadig stigende omfang af på Vantaa-lufthavnen nær den finske hovedstad.

Således oplevede Helsinki Airport i 1. halvår af 2011 en passagervækst på ikke mindre end17,6 procent til samlet næsten 7,3 millioner passagerer. Dermed har den finske hovedstadslufthavn indtaget førerpositionen i relativ vækst blandt de nordiske storlufthavne.

På andenpladsen kommer Arlanda-lufthavnen ved Stockholm, der kunne rapportere om16,6 procent flere passagerer i 1. halvår. Oslo-Gardermoen nåede op på en vækstrate på 14,3 procent, mens Københavns Lufthavn måtte nøjes med 9,2 procent flere passagerer end de første seks måneder året før.

Lufthavn / Antal pass. 2011
1. halvår
2010
1. halvår
Ændring i pct.
Københavns Lufthavn 10.815.332 9.908.436 9,2 %
Oslo Gardermoen 10.094.321 8.832.500 14,3 %
Stockholm Arlanda 9.172.955 7.869.889 16,6 %
Helsinki Airport 7.266.332 6.179.800 17,6 %

Kilde: Lufthavnenes egne hjemmesider

Nye operatører og nye ruter

Den markante fremgang i Helsinki Airport har flere årsager. Lufthavnen fik to nye interkontinentale ruter med henholdsvis American Airlines til Chicago og Finnair til Singapore. Herudover har det norske lavprisflyselskab Norwegian indledt en massiv satsning i det finske marked medto indenrigsruter og 11 internationale ruter. Også en ny rute til Minsk i Hviderusland med Belavia har trukket passagertallet i den rigtige retning.

Antallet af internationale passagerer nåede op på 5,9 millioner, hvilket repræsenterer en stigning på 17,5 procent. Dermedhar Helsinki Airport for alvorrykket fra Oslo-Gardermoen målt på internationale passagerer. Den norske storlufthavn kunne blot præstere 5,2 millioner internationale passagerer.

Men også indenrigstrafikken og transfertrafikken var i positiv udvikling i Helsinki Airport med vækstrater på henholdsvis 20 procent og 16,4 procent.

CPH skal holde vækstmotoren i gang

Det er noget mere end Københavns Lufthavn, der allerede i 2009-10 gennemgiken tilsvarendeudvikling, som Helsinki Airport gennemlever i dag efter Norwegians entré samt tilgangen af et par vigtige interkontinentale ruter.

Men den høje vækst i de øvrige nordiske storlufthavne understreger vigtigheden af, at Københavns Lufthavn holder gang i den vækst og offensive strategi, der indtil videre har sikret tovigtige interkontinentale ruter i 2011 med Emirates til Dubai og Gulf Air til Bahrain. I foråret 2012 følger yderligere en ny rute med SAS til Shanghai.

Interkontinental trafik er den eneste blivende vækstmotor i international luftfart. Derfor tyder noget på, at Helsinki Airport og Københavns Lufthavn kan blive de nordiske vindere i det langsigtede perspektiv.