Nu kommer pas-skannerne til CPH

Næste år vil EU-borgere selv kunne skanne deres pas, når de rejser ind og ud af Københavns Lufthavn. Politiet forventer at hente penge til projektet på finansloven og i EU.

Efter flere års forhandlinger er Københavns Lufthavn og Københavns Politi endelig blevet enige om vilkårene for indførelse af automatisk paskontrol i Københavns Lufthavn. Derfor vil det inden udgangen af 2015 blive muligt for alle EU-borgere med e-pas at benytte automatiske passkannere, når de går til og fra lufthavnens non-Schengen område i Finger C. Det er herfra de fleste oversøiske flyvninger afgår samt flyvninger til europæiske lande uden for Schengen-samarbejdet.

Alle EU-borgere over 18 år med en chip i passet kan benytte sig af skannerne. Borgeren lægger passet på skanneren, som kontrollerer informationerne i passet i en række internationale registre, og hvis borgeren er efterlyst, eller passet er stjålet, vil politiet blive gjort opmærksom på det.

Kan ikke betale sig
Politidirektør Thorkild Fogde fra Københavns Politi anslog i august i år overfor CHECK-IN.dk, at det vil koste et to-cifret millionbeløb at indføre automatisk paskontrol. Penge, som ikke vil kunne hentes hjem i besparelser på mandskabsbudgettet.

“Automatisk paskontrol kan ikke betale sig selv hjem, og derfor er vi nødt til at finde nogle ressourcer før det kan lade sig gøre,“ forklarede Thorkild Fogde til CHECK-IN.dk i august.

Det vil give en effekt i myldretiden for eksempel omkring middagstid. Men politiet vil stadig have behov for at opretholde en grundbemanding. Desuden vil eksempelvis fire automatiske kontroller stadig kræve to betjente til at overvåge dem, forklarede Thorkild Fogde.

Han pegede desuden på, at paskontrollen ved Finger C kun er en ud af i alt syv kontrolposter i Københavns Lufthavn, som politiet bemander.

“Hvis vi hælder penge i et kontrolanlæg ved Finger C, så betyder det mindre kontrol andre steder,“ understregede Thorkild Fogde.

Mere myldretid
I stedet for at indføre automatisk paskontrol her og nu, så mente Thorkild Fogde, at det giver mere mening at se på de mere langsigtede perspektiver.

“Fra politiets side ser vi mere en ressourcemæssig fordel på sigt, når Københavns Lufthavn udvides fra 25 millioner til 40 mio. passagerer, som formentlig vil give flere og længere myldretidsperioder,“ sagde Thorkild Fogde i august.

Nu har piben imidlertid fået en anden lyd. Ifølge Rigspolitiets kommunikationsafdeling så skyldes det, at politiet forventer at få bevilget penge til projektet som en del af finansieringen af politiet i finansloven for 2015. Desuden regner man med at få støtte til etableringen af systemet fra EU’s særlige grænsefond.

Automatisk paskontrol i New Yorks JFK-lufthavn