- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

​SAS: Nemmere med få fly

Selvom SAS selv har opereret CRJ-fly i knap seks år, så er det nemmere at få andre til at gøre det. Derfor vil SAS gøre Cimber A/S til et in-house produktionsselskab.

Siden starten af 2009 har 12 Bombardier CRJ-900 fly indgået i SAS’ omkring 140 fly store flåde. Omkring 140 piloter og omtrent lige så mange stewardesser og stewarder har været involveret i driften af flyene, som har haft fast base i Københavns Lufthavn.

Men det skal være slut nu. Flyene skal stadig have base i København og personalet ombord bliver formentlig det samme, som det er i dag. Forskellen bliver blot, at flyene i fremtiden vil blive opereret af Cimber A/S. Mandag købte SAS nemlig Cimber A/S med henblik på at overføre CRJ-900 produktionen til selskabet.

Pille flytyper ud
For selvom SAS har haft flyene under sine vinger i knap seks år, så mener SAS, at det vil være bedre, at flyene flyver fra reden og placeres i et selvstændigt produktionsselskab.

”Når man skal planlægge et trafikprogram og fordele medarbejdere, så er det mere komplekst med mange fly i flåden. Derfor giver det god mening at pille flytyper ud og lægge dem over i et andet selskab,” forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS, der tidligere har været kendt for at have uhyre mange forskellige flytyper i sin flyflåde.

Cimber A/S opererer i dag CRJ-200 fly og et enkelt ATR72-fly for SAS. Den aftale udløber ved udgangen af marts, hvor alle nuværende medarbejdere afskediges og flyene sendes retur til de leasingselskaber, som ejer dem. Om nogle medarbejdere får lov til at blive i selskabet er ikke afgjort endnu. Men ifølge SAS er det ikke umiddelbart planen at beholde andet end selskabets skal, driftstilladelse og overenskomst. SAS fylder så skallen ud med sine egne fly og medarbejdere.

En anerkendelse
Hos Cimber A/S glæder man sig over at SAS har fundet selskabet interessant nok til at ville betale 20 mio. kroner.

”Cimber A/S blev skabt på en aftale med SAS om operation af CRJ-fly. Vi ser det som en anerkendelse af det arbejde, at SAS køber et selskab, som er i stand til at operere regionale jetfly til andre omkostninger end SAS selv er,” siger Jakob Krogsgaard, direktør i Cimber A/S.

For de 20 mio. kroner får SAS CO2-kvoter for 2015 – 2020 til en værdi af i alt 35 mio. kroner – hvis EU-Kommissionen siger god for det.