Airbus A321 på samlebåndet i Toulouse. (Foto: Airbus)

Flere udfordringer for Airbus: Aktiekurs er påvirket

Airbus har været ramt af udfordringer på flere fronter i den seneste tid. Det har ramt aktiekursen ikke bare hos Airbus, men også hos flyselskaber.

Airbus har i den seneste tid oplevet flere problemer. Blandt andet har flyproducenten oplyst, at man har ændret de eksisterende procedurer for motoroperationer på jorden i frostvejr for den europæiske flyproducents Airbus A320neo-, A321neo- og A321LR-fly, som er udstyret med Pratt & Whitneys PW1100-GTF-motorer.

Således er opstart på fly med motorer fra den amerikanske flyproducent underlagt restriktioner i hårdt vintervejr, herunder isslør og sigtbarhed under 150 meter. Det skriver Reuters.

Airbus oplyser, at man er i tæt kontakt med flyselskaber, og at Pratt & Whitney arbejder på en løsning.

Is i motorer
Ifølge Aerotelegraph, har det kasakhiske flyselskab Air Astana oplyst, at meldingen lyder, at der i forhold med tåge med en sigtbarhed på under 150 meter og frostvejr kan opstå kraftig isdannelse i motorerne.

Fra Pratt & Whitney lyder det, at man er bevidst om, at Airbus har indført begrænsninger på GTF-motorer.

Motorproducenten bemærker derudover, at man ikke forventer, at de fleste kunder kommer til at mærke meget til restriktionerne, og at begrænsningerne er midlertidige, til en permanent løsning er fundet.

Problemer med software og metalpaneler rammer aktiekursen
Problemer med Pratt & Whitney-motorer er dog ikke de eneste udfordringer, som har ramt Airbus’ A320-familie.

Således oplyser Airbus ifølge det newzealandske public service-medie RNZ, at man har opdaget et industrielt kvalitetsproblem, som påvirker metalpaneler på, hvad man kalder et ”begrænset” antal fly i A320-familien.

Det kommer oveni, at omkring 6.000 fly i Airbus A320-familien i denne weekend, fordi EASA, Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, kom med et såkaldt EAD-direktiv, der påbød operatørerne senest at have gennemført en opdatering af de pågældende flys software inden den 29. november kl. 23.59, hvor der trådte et flyveforbud i kraft for de fly, der ikke var blevet opdateret.

EAD’en kom efter, at et JetBlue-fly undervejs fra Cancun til Newark den 30. oktober oplevede et uventet tab af højde, som angiveligt var forårsaget af solstrålings-relaterede fejl i styresystemet.

Det var en bestemt version af softwaren til Elevator Aileron Computer (ELAC), en komponent der styrer flyets elevator og krængeror, der skulle opdateres.

Det har ført til et aktiefald på 10 procent, og faldet blev yderligere forstærket, som problemet med metalpanelerne overskyggede flyveforbuddet for fly uden softwareopdateringen, skriver RNZ.

Et leverandørproblem
Fra Airbus lyder det, at der er tale om et leverandørproblem, men man oplyser ikke et specifikt navn på leverandøren, og Airbus benytter både interne og eksterne leverandører.

Producenten oplyser, at man inspicerer alle fly, der kan være påvirket af problemerne med metalpaneler, og at kun en del af flyene kræver indgriben. Det lyder også, at man både har identificeret og inddæmmet kilden til problemet.

RNZ har talt med anonyme kilder i branchen, som siger, at kvalitetsproblemet kan forsinke nogle leverancer, men at der ikke er tegn på, at problemet eksisterer i fly, som allerede er i drift. Det var ikke kun Airbus-aktier, men også flyselskabsaktier som Lufthansa og EasyJet, som blev ramt af problemet.

 

Relaterede artikler:

Airbus: Under100 fly stadig ikke på vingerne

6.000 fly i Airbus A320-familien på jorden (opd.)

Op til 50 Airbus A320neo på vej til Kasakhstan