Rejsende venter på Norwegian-fly. (Arkivfoto: Norwegian | PR)

Europæiske: Vi dækker ikke ved Norwegian-konkurs

Europæiske ERV har meddelt rejsebureauerne, at der ikke dækkes på den udvidede ansvarsforsikring efter 14. januar 2020 ved en eventuel konkurs i Norwegian. “Utroværdigt og amatøragtigt,” siger Norwegian.

Selvom Norwegian i øjeblikket står finansielt stærkere end for blot et par måneder siden, så har Europæiske Rejseforsikring ERV tilsyneladende ikke samme tillid til selskabet som tidligere.

I en skrivelse til rejsebureauer og andre samarbejdspartnere, dateret den 17. december, oplyser selskabet, at bookinger med Norwegian efter den 14. januar 2020 ikke længere vil være dækket, “hvis skaden skyldes eller er relateret til manglende solvens hos Norwegian”.

Det handler om den udvidede ansvarsforsikring for rejsebureauer og rejsearrangører, hvor Europæiske ERV fra den 14. januar 2020 vil undtage Norwegian fra konkursdækningen.

Europæiske ERV henviser til de generelle undtagelser i forsikringsbetingelserne  og gør gældende, at  undtagelsen tages i brug pr. 14. januar, såfremt Norwegian Air Shuttle ASA senere erklæres konkurs eller der åbnes gældsforhandlinger ved en domstol i Norge.

Ikke muligt at genforsikre
Årsagen til, at Norwegian fra midten af januar vil være undtaget fra konkursdækningen, hænger sammen med, at det ikke længere er muligt at få dækningen genforsikret.

“Vores genforsikringskontrakt for 2020 dækker ikke længere ved en eventuel konkurs i Norwegian. Alt andet er dækket, og der er ikke andre ting, der er ændret, hvilket vil sige at ansvarforsikring, ombooking og andre forhold på Norwegian stadig vil være dækket,” siger David Kraul, der er nordisk direktør for kunde- og skadeservice hos Europæiske ERV, til CHECK-IN.dk.

Europæiske ERV understreger også, at det i første omgang er i Danmark, at man har taget dette skridt, da man ikke tilbyder den udvidede ansvarsforsikring på det norske og finske marked.

“Vi vil løbende holde øje med tingene og forholde os til mulighederne for genforsikring, og i løbet af januar kommer vi også til at vurdere på Sverige,” forklarer David Kraul.

Informationsbrev fra Europæiske ERV til samarbejdspartnere fra 17.12.19 (klik for at se i fuld størrelse)

“Utroværdigt og amatøragtigt”
Flere kilder i den danske rejsebranche har overfor CHECK-IN.dk bekræftet, at man har modtaget den omtalte skrivelse fra Europæiske ERV, der er sendt ud i forbindelse med fornyelsen af de udvidede ansvarsforsikringer, og at man undrer sig over meddelelsen.

Brevet er blevet forelagt for Norwegian, der stiller sig meget uforstående over for både fremgangsmåde og indhold.

“Vi har forstået, at Europæiske har sendt et brev med ganske alvorlige insinuationer til sine kunder. Brevet er ikke underskrevet og det har vist sig ganske besværligt at få nogen i Europæiske til at tage ansvar for brevet. Tager man samtidig de historisk stærke resultater, som Norwegian har vist på det seneste, i betragtning, virker brevet i bedste tilfælde ganske utroværdigt og i værste tilfælde komplet amatøragtigt. Vi har talt med adskillige Europæiske-kunder, der faktisk troede, at der var tale om et falsum. Jeg forstår godt mistanken om et falsum,” siger kommunikationschef Andreas Hjørnholm fra Norwegian til CHECK-IN.dk.

At brevet ikke er underskrevet betyder ifølge Europæiske ERV ikke noget for validiteten.

“Brevet er blevet sendt ud i en fornyelsesmail sammen med de normale gentegningsinformationer for det kommede år, og det er ikke fordi, at beskeden ikke er vigtigt, at brevet ikke er underskrevet. Det er blot en del af vores normale pakke til rejsebureauerne,” siger David Kraul.

Løft i likviditeten
Norwegian valgte for nylig at gennemføre endnu en kapitalforhøjelse for at sikre sig tilstrækkelig likviditet til vintersæsonen samt til imødegåelse af det forhold, at kreditkortselskaberne tilbageholder væsentlig større beløb end tidligere. Med kapitalforhøjelsen burde Norwegian – sammen med andre tiltag – være væsentligt bedre polstret til 2020 end det var tilfældet for blot få måneder siden.

“Vi har sat en strategisk retning, hvor fokus går fra høj vækst til lønsomhed, og vi leverer 100 procent på den strategi. Igennem de seneste måneder har vi vist stærke trafiktal med øgede indtægter, højere belægningsgrad og forbedret on-time performance. Vi har for nylig gennemført en kapitaludvidelse, konverteret virksomhedsobligationer og har indgået nye aftaler med flere kreditkortvirksomheder. Vi forventer, at disse initiativer vil give vores likviditet et betydeligt løft og mindske vores kapitalforpligtelser fremover,” lyder det fra kommunikationschefen.

I Norwegian sætter man også sin lid til en ny strategi- og transformationsplan,  der afløser spareprogrammet Focus 2019.

“På vej ind i 2020 er vi rigtigt godt positionerede til at fortsætte med at levere på vores strategi og vores transformationsprogram NEXT til fordel for vores aktionærer, kunder og medarbejdere,” understreger Andreas Hjørnholm.

Stor global aktør
Beslutningen om ikke at konkursdække Norwegian på rejsebureauernes udvidede ansvarsforsikring kommer fra et selskab, der indgår i en stor global forsikringskoncern.

Europæiske ERV ejes af Europäische Reiseversicherung, ERV, som er en del af forsikringskoncernen ERGO. Alene i Danmark sælger omkring 100 rejsebureauer produkter fra Europæiske Rejseforsikring, og i Norden omsætter Europæiske ERV for 415 millioner kroner om året og har omkring 150 medarbejdere.

ERGO-koncernen er et af Tysklands og Europas største forsikringsselskaber og er ejet af Munich Re, der er verdens næststørste genforsikringsselskab.

Europæiske ERV ønsker i første omgang ikke at oplyse navnet på det genforsikringsselskab, der ikke længere vil dække ved en eventuel konkurs i Norwegian.

 

Relaterede artikler:

Analytiker: Norwegian vil holde afstand til afgrunden

Presset på Norwegian er blevet mindre

NEXT skal skabe et stærkere Norwegian