Hovedterminalen i Berlin Brandenburg, der ventes at åbne i oktober 2020. Foto: Flughafen Berlin Brandenburg

Flyselskaber fordeles i stærkt forsinket Berlin-lufthavn

Flyselskaberne er begyndt at få tildelt terminaler i den nye Berlin Brandenburg-lufthavn, der efter talrige udsættelser ventes at åbne for terminalerne i oktober 2020.

Nu varer det ikke længe, før den nye tyske storlufthavn, Berlin Brandenburg (BER), kan byde velkommen. I hvert fald ikke set i forhold til, at lufthavnen skulle være åbnet i 2011. Indvielsen er dog blevet udskudt igen og igen på grund af en masse forskellige problemer.

Berlin Brandenburg har officielt meldt oktober 2020 ud som tidspunktet, hvor lufthavnen vil stå klar. Og med lidt under halvandet år til åbningen er de kommende flyselskaber i lufthavnen begyndt at få tildelt deres terminal.

Lufthavnen har således inviteret alle flyselskaber, relevante myndigheder og ansvarligt ground handling-personale til det første møde.

Ønsker god service fra dag ét
At flyselskaberne nu får tildelt lokalitet er for alle parter et vigtigt til at sikre driften i lufthavnen, skriver Berlin Brandenburg i en pressemeddelelse. Passagererne skal hurtigt få et overblik over, hvor de enkelte flyselskaber hører til, så de kan planlægge turen til deres afgangsterminal. I de kommende uger vil cirka 80 flyselskaber få tildelt terminal i etaper.

Hovedterminalen i Berlin Brandenburg, T1, vil blive hjemsted for Lufthansa og easyJet, mens Lufthansa-datterselskabet Eurowings vil blive placeret i Terminal T2, der pt. er under opførelse. Denne terminal vil få en direkte forbindelse til Pier Nord. Ryanair vil – som eksempel på et flyselskab – skulle anvende Terminal T5 i den nye Berlin-lufthavn.

“Forberedelserne til flydriften i BER går ind i en ny fase. Lufthavnen, flyselskaberne og andre partnere har alle været individuelt travle ved opstarten flyselskabernes drift, og nu indleder vi fælles forberedelser sammen. For at have en god kvalitet i servicen fra dag ét, har vi brug for denne lange fælles forberedelsesfase – dette mål motiverer os alle,” siger Engelbert Lütke Daldrup, administrerende direktør for lufthavnsoperatøren Flughafen Berlin Brandenburg (FBB).

10 teams knokler på færdiggørelsen
En central projektledelse organiserer og koordinerer i alt 10 hold, der hver især arbejder forberedelser til åbningen af Berlin Brandenburg. De forskellige hold arbejder blandt andet med facilitetsstyring, sikkerhed, nødberedskab, trafikstyring og trafikorganisering.

Berlin Brandenburg skal erstatte de to nuværende Berlin-lufthavne, Tegel og Schönefeld. Lufthavnen skulle være åbnet for otte år siden, men problemer med blandt andet tekniske systemer har udskudt åbningen adskillige gange. Den skandaleramte lufthavn vil ramme en samlet anlægspris, der beløber sig til svimlende 54,3 milliarder kroner. Prisen vil derved blive cirka tre og en halv gange så dyr end først antaget.

 

Relaterede artikler:

Holder fast i åbningsdato for ny Berlin-lufthavn

Ny Berlin-lufthavn bliver 5,7 milliarder dyrere

Berlin-lufthavn håber at åbne i oktober 2020

Nye problemer kan udsætte Berlin-åbning til 2021

Lufthansa på tilbagetog efter Berlin-kritik