Lufthansa A350-900. Foto: Lufthansa

Lufthansa erstatter Boeing 747 med Airbus A350

Lufthansa flytter fire Airbus A350-900 fra München til Frankfurt for at betjene ruter til USA og Asien i det kommende vinterprogram. Flyene erstatter Boeing 747-8 og Airbus A340-300.

Flyselskaber verden over foretager for tiden mere omfattende justeringer af deres fartplaner end sædvanligt som følge af den store usikkerhed omkring efterspørgsel og rejserestriktioner, som coronapandemien medfører.

Blandt disse selskaber er tyske Lufthansa, som netop har meddelt, at det i den kommende vinterfartplan frem til slutningen af ​​marts 2021 vil bruge Airbus A350-900 langdistancefly på en række ruter fra Frankfurt Lufthavn.

Alle A350 normalt baseret i München
Lufthansa har i alt 16 Airbus A350-900 i flåden, og de er alle baseret i Lufthansas andet store langdistancehub München.

Coronapandemien har imidlertid medført en kraftig reduktion i antallet af interkontinentale flyrejser, og derfor får Lufthansa i vinterprogrammet 20/21 kun brug for syv A350-900-fly på ruter fra München til Nordamerika og Asien.

Det tyske selskab sender derfor fire A350-900, som i øjeblikket er parkeret i München Lufthavn, til Frankfurt, hvor de skal erstatte andre flytyper på nogle af Lufthansas langruter til USA og Asien.

Til Chicago, Los Angeles og Tokyo
I de første par måneder skal de moderne Airbus-fly erstatte Boeing 747-8 på Lufthansas ruter fra Frankfurt til Chicago og Los Angeles. Fra december og frem vil A350’erne også flyve fra Frankfurt til Tokyo Haneda, hvor Lufthansa normalt anvender Airbus A340-300.

Alle flyvningerne fra Frankfurt vil blive opereret af piloter og kabinepersonale, som normalt er baseret i München.

Sparer brændstof og CO2
Ved at anvende A350-900 frem for Boeing 747-8 eller Airbus A340-300 sparer Lufthansa blandt andet brændstof, ligesom selskabet kan tilbyde kunderne et mere miljøvenligt og støjsvagt produkt.

Sammenlignet med en firemotors Boeing 747-8 bruger Airbus A350-900 omkring 12 procent mindre brændstof, oplyser Lufthansa i en pressemeddelelse. Brændstofreduktionen er formentlig endnu større, når man sammenligner med de langt ældre Airbus A340-300, som ligeledes er er firemotors fly.

Store dele af flåden parkeret
Lufthansa har i alt 19 Boeing 747-8 i sin flåde, hvoraf cirka halvdelen i øjeblikket er parkeret i blandt andet Frankfurt og Hamburg lufthavne. Selskabets 747-8-fly har en gennemsnitsalder på syv år.

Det tyske selskab har 17 Airbus A340-300 med en gennemsnitsalder på 21 år, og omkring halvdelen af disse er også parkeret i for tiden.

Af de 16 Airbus A350-900 med en gennemsnitsalder på blot 2,6 år er 12 fly i øjeblikket parkeret som følge af coronakrisen.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa fjerner yderligere 18 langdistancefly

Lufthansa overvejer at pensionere alle Airbus A380

Lufthansa A350´er præsenteres i Hamborg