Airbus A321LR fra SAS. (Foto: Anna Zvereva | CC 2.0)

SAS vender tilbage til J.F. Kennedy Airport

Efter 34 år vil SAS atter flyve til J.F. Kennedy-lufthavnen i New York. Det sker på en A321LR-rute fra Københavns Lufthavn sideløbende med Newark-operationerne.

SAS har ikke haft fast rutetrafik til J.F. Kennedy Airport i New York siden foråret 1989, hvor operationerne blev flyttet til Newark Liberty International Airport.

Nu har SAS imidlertid besluttet at genoptage flyvingerne til den store internationale lufthavn i New York, og det sker allerede fra den 9. februar 2023.

Der flyves i første omgang fem gange om ugen med Airbus A321LR på en aftenafgang kl. 18.25 fra Københavns Lufthavn, og fra sommertrafikprogrammets start kommer der daglige afgange med Airbus A330-300.

“New York er den mest populære langdistancedestination fra Københavns Lufthavn, så det betyder meget for os, at SAS nu kan tilbyde endnu en rute – ovenikøbet til JFK, som er en af verdens største lufthavne tæt på centrum og Manhattans pulserende liv. Jeg er sikker på, at det er en rute, der vil glæde mange passagerer,” siger Morten Mortensen, der er chef for ruteudvikling i Københavns Lufthavn.

Styrket New York-produkt
SAS kalder i en pressemeddelelse JFK-lufthavnen for en bekvem, effektiv og moderne lufthavn med mange forbindelsesfly at vælge mellem. Det bliver dog ingen forbindelser til United Airlines, der er Star Alliance-partner, da United Airlines trak sig ud af J.F. Kennedy-lufthavnen ved indgangen til det igangværende vintertrafikprogram.

SAS vil i JFK blive placeret i Terminal 7, der også betjener British Airways, Iberia, ANA, LOT Polish Airlines, Aerolineas Argentinas og Icelandair.

“Vi er meget glade for at lancere vores nye rute til JFK. SAS tilbyder et solidt produkt til Newark fra Skandinavien, og vi tror på, at denne tilføjelse til JFK fra København vil styrke vores New York-tilbud til vores kunder. USA er et strategisk marked for SAS, og vi vil fortsætte med at udvikle nye ruter og destinationer, når den rette mulighed byder sig,” siger Erik Westman, direktør for Network og Revenue Management.

Før coronapandemien var New York-JFK den sjettestørste lufthavn i USA med 62,6 millioner årlige passagerer, mens Newark-lufthavnen havde 46,3 millioner rejsende. 

I JFK-lufthavnen fra 1946 til 1989
SAS flyttede i foråret 1989 sine New York-flyvninger fra J.F. Kennedy International Airport til Newark Liberty International Airport, da JFK-lufthavnen var for dyr, og SAS ikke havde de rette faciliteter. Herudover var et nyt strategisk samarbejde med Newark-baserede Continental Airlines (nu United, red.), og en ejerandel på 18,4 procent i samme selskab, også en af årsagerne flytningen.

Oprindeligt fløj SAS uafbrudt til J.F. Kennedy Airport fra selskabets etablering i 1946 og helt frem til 1989. Lufthavnen i New York skiftede den 24. december 1963 officielt navn fra Idlewild International for at hædre USA’s tidligere præsident, der blev dræbt den 22. november samme år.

Det var også i JFK-lufthavnen, at SAS i 1984 havde et af sine relativt få uheld. En ankommende McDonnell Douglas DC-10-30 havde for meget fart på og endte med at køre ud over bane 4R. Ingen af de ombordværende kom noget til, og flyet blev sidenhen repareret.

 

Relaterede artikler:

SAS: Vi fastholder New York

United trækker sig fra New York-JFK

Delta Air Lines forlænger New York-rute fra CPH