Hele Nordjyllands lufthavn fylder 75 år

I dag er det præcis 75 år siden, at 75.000 tilskuere indviede Aalborg Lufthavn på en kløvermark udenfor byen. Daværende borgmester Marinus Jørgensen kaldte det et skridt ind i fremtiden.

Søndag den 29. maj 1938 var en festdag i Aalborg. Ikke færre end 75.000 tilskuere strømmede til fra hele Nordjylland, da Aalborg Lufthavn som en af provinsens første lufthavne blev indviet med et gigantisk flyvestævne. Ved indvielsen sagde Aalborgs daværende borgrgmesterMarinus Jørgensen, at “lufthavnen er ikke bygget som konkurrent til hverken biler, skibsfart eller jernbaner, men som et skridt ind i fremtiden.“

Allerede halvandet år før lufthavnsåbningen havde man havde tyvstartet indenrigsflyvningen fra en græsmark ved Aalborg Portlands cementfabrik i Rørdal ved Aalborg. Her kunne man for 25 kroner og med en rejsetid på 100 minutter transporteres direkte til Københavns Lufthavn med et Fokker-fly med plads til otte passagerer.

Aalborg Lufthavn var fra starten en succes med en indenrigsrute til København samt efterfølgende udenrigsruter til først Hamborg og sidenhen Kristiansand. Ruten til Hamborg var lidt speciel, idet den opererede via Silkeborg (Ry) samt Esbjerg undervejs.

Stor militær flyvebase 1940-45
Glæden ved at have en civil lufthavn i Nordjylland forsvandt den 9. april 1940. Danmark blev besat af tyske tropper, der blandt andet ønskede at omdanne Aalborg Lufthavn til en kæmpemæssig tysk militær flyvebase, der fik navnet Aalborg Fliegerhorst West. Lufthavnen fik Europas længste landingsbaner og blev en vigtig strategisk enhed som springbræt til Norge.

Under besættelsen blev den oprindelige civile lufthavnsbygning fra 1938 revet ned. Efter krigen overtog Royal Air Force den tyske militærlufthavn og ødelagde alt tysk krigsmateriel i lufthavnen. Fly, hangarer, biler, lufthavnsudstyr, reservedele og meget andet blev sprunget i stumper og stykker.

Atter liv i lufthavnen
I juni 1945 blev indenrigsruten til København genoptaget, og i 1946 blev Aalborg Lufthavn ligesom de flest andre lufthavne overtaget af staten. Efter få år var der, udover indenrigsruten til København, også flyvninger fra Aalborg til Aarhus, Gøteborg, Kristiansand, Stavanger, Oslo samt helt til Amsterdam og London.

De fleste udenrigsruter fik dog en kort levetid, og drømmen om at etablere et “hub“ som endestation for Atlanterhavsflyvningerne fra Amerika med videreforbindelser til de skandinaviske hovedstæder bristede.

I 1951 var passagertallet på indenrigsruten til København så lavt, at SAS i en periode så sig tvunget til at lukke ruten ned.

Sidenhen sker det fra 1952 til 1954, at Flyvestation Aalborg etableredes i den nordlige del af lufhavnen, mens der opførtes en civil lufthavnsbygning i 1954 i den sydlige ende. Fra sidst i 1950´erne og op gennem 1960´erne steg passagertallet igen, og i 1969 måtte lufthavnsbygningen udvides.

Skibsruten med natbåden mellem Aalborg og København lukkede i 1970, hvilket øgede antallet af passagerer på indenrigsflyene. De første charterrejser gik afsted fra Aalborg Lufthavn i 1971, men passagererne forsvandt til Billund, da der ikke var tilstrækkeligkapacitet i den nordjyske lufthavn. Først i 1982 stod en ny og langtstørre lufthavnsterminal klar. Langsommelig statslig sagsbehandling kostede passagerer i denne periode.

Kommuner overtager lufthavnen
Man skal helt frem til 1997, førend der igen skete noget omkring lufthavnen. Staten besluttede at afhænde ejerskabet af lufthavnen, der i stedet blev foræret til 13 nordjyske kommuner, der sidenhen er blevet til seks storkommuner.

På lufthavnens 63 års fødselsdag i 2001 åbnedes en ny stor terminal med de karakterisktiske boomerangformede spær og to etagers glasfacade mod airside. Prisskiltet lød på 110 mio. kroner, men det var nok til at få charterselskaberne til langsomt at vende tilbage igen.

Da lavprisflyselskabet Sterling Airlines i 2006 gjorde sit indtog i lufthavnen blev priserne presset i bund med op til 40 rotationer om dagen til Københavns Lufthavn. Det fik samtidig passagertallet til at eksplodere, og i 2007 blev terminalen forlænget med 60 meter til i alt 186 meter. Prisen var denne gang på 60 mio. kroner.

Vendepunkt fra 2008
I 2008 tiltrådte den hidtidige SAS-stationschef, Søren Svendsen, som ny administrerende direktør i lufthavnen. Få måneder efter sin tiltrædelse gik Sterling Arirlines konkurs, men den nye direktør formåede i stedet at tiltrække det norske lavprisflyselskab Norwegian som ny operatør på indenrigsruter samt flere udenrigsruter.

Siden 2008 har der udelukkende været fremgang med nye ruter og nye operatører. Lufthavnen er i færd med at gennemføre en transformation fra indenrigslufthavn til en international regionallufthavn. Et enkelt bump på vejen var dog Cimber Sterlings konkurs, men den ser lufthavnen ud til at have overvundet bedre end de fleste andre lufthavne.

I dag er der således fremgang i charter- og udnrigssegmentet, der i højere grad fremover skal udgøre lufthavnens grundpille. Derfor ser udsigterne for Aalborg Lufthavn lysere ud end nogensinde før på jubilæumsdagen i dag. Lufthavnsterminalen er blevet udvidet med 7.000 kvadratmeter, hvilket har givet plads til dobbelt så mange gates, ny lounge og et 500 kvadratmeter stort butiksområde.

I mellemtiden har passagerer fra Aarhus, Randers, Viborg og Silkeborg mod syd har fået øje på den nordjyske lufthavn, dens 4.000 gratis p-pladser samt voksende rutetilbud.Det er derfor ikke alene hele Nordjyllands lufthavn, der fylder 75 år. Det vil sikkert også blive fejret af mange gæster fra den midt- og østjyske region.

I forbindelse med jubilæet har Aalborg Lufthavn udgivet bogen “Aalborg Lufthavn – 75 år i flyvende vart“, der er skrevet af lufthavnens tidligere marketing- og informationschef, journalist Ole Overgaard. Bogen udkommer i dag og bliver anvendt som gave til alle medarbejdere samt til gæsterne ved receptionen.