K – L – M – N – O

Print Print

kK

Kabinefaktor
Et begreb fra luftfartens verden, der tilsvarer belægningsprocent. Kabinefaktoren er udtryk for, hvor stor en del af de udbudte sæder på en given flyvning, der er solgt. En kabinefaktor på 80 betyder f.eks., at der er solgt 80 % af de udbudte sæder på en specifik flyvning.

Kiosk
Dækker over begrebet “infostander”, hvor den rejsende i en lufthavn eller på et hotel, kan checke-in automatisk.

King room
Et værelse, der indeholder en “king-size” seng. Det er primært et amerikansk begreb. Standard King kaldes også Eastern King, mens California King kaldes Western King.

KK
En statuskode i GDS-systemerne, hvor det fremgår, hvilken status en given reservation har. KK betyder “request confirmed”, hvilket vil sige, at bookingen er blevet bekræftet.

KL
En statuskode i GDS-systemerne, hvor det fremgår, hvilken status en given reservation har. KL betyder “confirmed waitlist”, hvilket vil sige, at bookingen er blevet bekræftet fra venteliste.

Ll

Landarrangement
De ydelser, som en rejsende kan blive tilbudt efter ankomst til en destination, f.eks. transfer, hotelophold, sightseeing, billetter til kulturbegivenheder m.v.

Last room availability
En særlig facilitet i GDS-bookingsystemerne, hvor rejsebureauerne har adgang til at booke værelser direkte ned i hotellets egen reservationssystem – i modsætning til de situationer, hvor hotellerne “loader” et antal værelser i GDS og beholder de sidste værelser i eget system.

Last seat availabilty
En særlig facilitet i GDS-bookingsystemerne, hvor rejsebureauerne har adgang til at booke flysæder direkte ned i luftfartsselskabet eget reservationssystem – i modsætning til de situationer, hvor luftfartsselskaberne “loader” et antal sæder i GDS og beholder de sidste sæder i eget system. I Amadeus kaldes denne facilitet for “Direct Access”.

LCC
Forkortelse for (Low Cost Carrier), som er en fællesbetegnelse for de nye lavprisflyselskaber, som f.eks. Ryanair, EasyJet, Air Berlin og Sterling. De kaldes også ofte for “no-frills airline”; altså et luftfartsselskaber med en skrabet service og uden frynsegoder og extra faciliteter.

LDW
Loss Damage Waiver er en tilkøbsydelse ved biludlejning. Det er en selvrisikoforsikring mod eventuelle skader og tab ved brug af udlejningsbilen. Kaldes også ofte for CDW – Collission Damage Waiver.

Leg
En flyvning eller strækning kaldes i luftfarten for et “leg” eller på dansk et “ben”. Hvis der er tale om en tomflyvning kaldes det et “Empty leg”.

Longhaul
Er en samlende betegnelse for et luftfartsselskabs flyvninger til destinationer, hvor flyvetiden og afstanden er meget lang – langidstanceflyvninger. I modsætning til “Shorthaul” og “Mediumhaul” der er korte eller mellemdistance flyvninger.

Luggage tag
Bagagemærke, der sættes på kufferten, således at ejermanden kan identificeres, såfremt bagagen skulle blive væk undervejs på rejsen.

Mm

MPM
Forkortelse for Maximum Permitted Mileage, der er udtryk for det maksimalt tilladte antal nautical miles der må flyves indenfor en gældende flypris. F. eks. kan en rejse til New York fra København foretages direkte non-stop med SAS eller via en transfer connection i Frankfurt, Amsterdam, Paris eller andet lufthavn – så længe at det fløjne antal miles ikke overstiger det tilladte på flyprisen København – New York.

MCO
Et værdidokument, der kan udstedes af luftfartsselskab eller agent (rejsebureau) på vegne af denne. Er forkortelse for Miscellaneous Charge Order.

MCT
Forkortelse for Minimum Connecting Time, der angiver den officielle mindstetid, der kræves for at skifte fly i en specifik lufthavn. Såfremt den rejsende vælger at ignorere MCT og anmoder om en flyforbindelse, der ikke opfylder MCT-krav, friholder det luftfartsselskabet for ansvar, såfremt den rejsende ikke når sit videre fly.

Mediumhaul
Er en samlende betegnelse for et luftfartsselskabs flyvninger til destinationer, hvor flyvetiden og afstanden er mellemlang – mellemdistanceflyvninger. I modsætning til “Shorthaul” og “Longhaul” der er korte eller langdistance flyvninger.

Meet and greet service
Et slang-begreb for den service, hvor en repræsentant modtager og assisterer rejsende i en lufthavn.

Merchant fee
Angiver det beløb, der skal betales til et kreditkortselskab for at anvende det pågældende betalingsmiddel til køb af transportydelser. Størrelse på merchant fee er afhængig af kreditkortselskab og er typisk på mellem 0,7 % og 2 % af købsværdien.

MICE
Forkortelse for Meetings Incentive Conference Exhibitions/Events, der er et særligt speciale hos erhvervsrejsebureauerne, hvor der tilbydes skræddersyede rejseløsninger til store kongresser, seminarer, årsmøder, udstillinger m.v.

Michelin stjerner
Et bedømmelsessystem, der anvendes af Michelin Publications i serien af restaurant- og hotelguider i primært Belgien, Frankrig, Schweiz og England, men også en række andre steder. Den højeste anerkendelse er tre stjerner, der opfattes som særdeles prestigefyldt.

Minimum stay
Udtryk for den periode, hvor den rejsende skal opholde sig på destinationen for at kunne opnå en given rabat på en flyrejse. Minimum stay beregnes typisk fra ankomstdatoen, hvorfor man skal være opmærksom ved længere flyvninger, hvor der sker et datoskifte undervejs.

Modified american plan
En overnatningspris på et hotel, hvori der er inkluderet to daglige måltider, typisk morgenmad og aftensmad. Går i Europa under betegnelsen halvpension.

Nn

Nautical mile
En måleenhed, der udtrykker en afstand. En nautical mile svarer til 1.852 meter. Begrebet anvendes såvel i luftfart som skibsfart. Mellem Aarhus Lufthavn og Københavns Lufthavn er der eksempelvis 92 nautical miles svarende til ca. 170 km.

Negotiated rate / fare
En særlig pris for en hotelovernatning eller flyrute, der er forhandlet af en virksomhed eller rejsebureau direkte med udbyderen. Prisen er kun gældende for en nærmere defineret gruppe af rejsende.

Netværksselskab
I luftfarten er der opstået begrebet netværksselskaber, der omfatter luftfartsselskaber, der opereret i netværk og alliancer og har kommericelt og billettekniske samarbejde med en lang række af luftfartsselskaber. Modsætning til de mange nye lavprissselskaber, der opererer på egne ruter uden samarbejdsrelationer med andre luftfartsselskaber.

No-frills
Begrebet dækker over lavprisselskaber og lavprishotelkoncepter; no-frills airlines og no-frills hotels. Her er der tale om grundlæggende basisydelser til en relativ lav pris, hvor der skal betales tillæg for ekstra service og faciliteter.

Noname
Et “navn” der anvendes, når der foretages en reservation af en rejseydelse, før man kender den rejsendes præcise navn.

No-show
At man ikke møder op og benytter sig af et reserveret flysæde, et reserveret hotelværelse eller en reserveret udlejningsbil sker ofte. Det er og har været et af rejseindustriens største problemer gennem mange år. Nye pristyper og gebyrer har betydet, at kunderne ofte kommer til at betale, hvis en reservation ikke er annulleret og kunden udebliver. Der er her tale om et no-show fee – eller at reservationen er ikke-refunderbar.

No-tell motel
Et billigt eller lurvet hotel eller motel, som næsten udelukkende bruges af prostituerede til at betjene kunderne. Kaldes også ofte for “timehoteller”.

Non-refundable
Udtryk for at en billet er ikke-refunderbar efter udstedelse. Det er vigtigt altid at være opmærksom på annuleringsbestemmelserne ved køb af rabatterede flybilletter.

Non-transferable
Betyder at billetten er personlig og ikke kan overdrages til andre. Det er således ikke muligt at videresælge eller overdrage en flybillet, der allerede er udstedt.

Normal fare
Den dyreste pristype for en flyrejse, hvor der ikke findes restriktioner på billetten. Det betyder bl.a., at det vil være muligt at få billetten omskrevet til et andet flyselskab og en anden rute.

NUC
Er forkortelsen for Neutral Unit of Construction. En særlig omregningsenhed ved priskalkulationer, hvor der tages højde for forskellige valutaforhold for de priser, som billetten er sammensat af.

Oo

O & D trafik
Begreb der anvendes om trafik mellem to punkter – henholdsvis “Origin” (afrejselufthavn) og “Destination” ankomstlufthavn, hvor den rejsende ikke flyver videre. Kaldes også ofte destinationstrafik eller point-to-point trafik – i modsætning til transfertrafik.

Occupancy rate
Dækker over begrebet belægningsprocent på hoteller. Occupancy rate er udtryk for hvor stor en andel af hotellets værelser der er udlejet over en given periode, f.eks. dag, uge, måned, kvartal eller år.

Offline connection
Et flyskifte i en lufthavn, der samtidig medfører skifte af luftfartsselskab.

Off peak / off season
En sæson på året, hvor efterspørgslen efter hotelværelser eller flysæder er mindre end gennemsnittet med prisfald til følge.

Online connection
Et flyskifte i en lufthavn, der ikke medfører skifte af luftfartsselskab.

Open jaw
Et billetteknisk begreb i forbindelse med flybilletter, der indikerer at den rejsende returnerer fra en anden by, end den han rejste ud til. Transporten mellem ankomstbyen og hjemrejsebyen kan foregå til lands eller vands eller på en separat flybillet. Eksempel på Open Jaw er strækningen København-Beijing / Shanghai-København. Strækningen mellem Beijing og Shanghai er “Surface transportation”.

Open seating plan
Luftfartsselskabets strategi om at lade passagererne selv vælge sæde ombord på flyet for at minimere ressourcer ved check-in. Det er udelukkende på indenrigsflyvninger at Open Seating kan finde sted.

Open segment / open ticket
En strækning i en billet – eller en billet, hvor der endnu ikke er foretaget en booking på en bestemt dato.

Open Skies
Populært udtryk for deregulering af luftfarten. I princippet er Open Skies et udtryk for, at der mellem to lande – eller forbund af lande – er indgået aftale om, at der ikke er konkurrencemæssige begrænsninger for lufttrafikken mellem de to områder.

Origin
I luftfartssproget betegnelsen for en afrejselufthavn – i modsætning til “Destination”, der er ankomstlufthavnen.

OSI
Et fagudtryk, der ofte kan optræde i en flybooking. OSI betyder Other Service Information og indikerer, at det er en note til luftfartsselskabet med information om passagereren, men at der ikke skal foretages en handling på baggrund heraf.

Outbound
Et udtryk der angiver hvilken retning en flyvning foretages i forhold til udgangspunktet. Outbound er udtryk for udgående flyvning, mens “Inbound” er udtryk for hjemadgående flyvning.

Outside cabin
Kahyt eller kabine ombord på et skib eller færge, hvor der erudsigt til søen. Kaldes på dansk for en udvendig kahyt.

Overbooking
En situation, hvor et luftfartsselskab eller hotel har solgt flere flysæder og værelser end der er kapacitet til. Dette er almindeligt i rejseindustrien for at minimere omkostningerne ved no-shows. Overbookinger er baseret på statistik og sandsynlighedsregning, men i visse situationer går det galt, og den rejsende må afvises med kompensation til følge.

Overrides
Et gammelkendt begreb i rejsebranchen tilbage fra den tid, hvor rejsebureauerne modtog provision fra luftfartsselskaberne for salg af flybilletter. Her kunne der ofte være tale om ekstra provisioner / superprovisioner, der gik under betegnelsen overriding commission. Idag er det et generelt begreb, der dækker de incentives og bonusordninger, som luftfartsselskaberne tilbyder rejsebureauerne for at flytte markedsandele.