- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

​Første Karup-fremgang i 2,5 år

For første gang siden Cimber Sterlings konkurs i maj 2012 oplevede Karup Lufthavn i oktober en passagerfremgang. Der er stadig langt op til fordums styrke.

Da Cimber Sterling den 3. maj 2012 om morgenen indgav en konkursbegæring til Skifteretten i Sønderborg fik det efterfølgende store konsekvenser. Ikke blot for medarbejderne, som måtte se sig om efter nyt arbejde og passagererne, der måtte se sig om efter nye måder at komme hurtigt frem og tilbage mellem provinsen og København. Men også for flere af de danske lufthavne.

Blandt de hårdest ramte var Karup Lufthavn, hvor Cimber Sterlings indenrigsrute var den eneste faste passagertrafik. Passagertallet i lufthavnen på heden gik derfor ind i et dramatisk styrtdyk på trods af at Norwegian efter kun få dage gik ind på ruten og genetablerede flyforbindelse fra Vestjylland til Hovedstaden.

Men nu viser der sig et svagt lys for enden af tunnelen. Således kan lufthavnen notere sig en passagerfremgang i oktober måned på 11,2 procent i forhold til samme måned året før. Det er første måned med fremgang siden Cimber Sterlings konkurs for 2,5 år siden.

Vinge mod vinge
Der er dog langt op til fordums styrke. Rigtig langt. For 13.013 afgående og ankommende passagerer i oktober 2014 er kun godt halvt så mange som i oktober 2011. Her rejste 25.332 passagerer ruteflypassagerer gennem lufthavnen. Det var den sidste måned at Cimber Sterling og Norwegian fløj vinge mod vinge på ruten, sådan som de havde gjort det i hård konkurrence siden januar 2010. Den hårde konkurrence fra Norwegian på Karup-ruten og flere andre ruter var blandt hovedårsagerne til Cimber Sterlings deroute i maj 2012. To dage efter vendte Norwegian tilbage til Karup Lufthavn.

Norwegian har siden da gjort rigtig mange ting for at vende passagerudviklingen. Ikke mindst da man i oktober sidste år, som noget helt usædvanligt i Norwegian-regi, valgte at lade Danish Air Transport betjene ruten på vegne af Norwegian med 66-personers ATR72-fly i stedet for de store 148- og 189 sæders Boeing 737-fly fra Jet Time og Norwegian, som man tidligere havde brugt.

Mere godt nyt på vej
Det var tilsyneladende først da Norwegian i september i år satte priserne ned til noget nær niveauet fra 2011, at det lykkedes at vende udviklingen. Hos Norwegian er begejstringen over den første måned med fremgang i 2,5 år dog begrænset.

”Vi er selvfølgelig glade for fremgangen, men vi så gerne yderligere fremgang. Det tyder da også på, at erhvervsmarkedet er på vej tilbage,” siger Johan Bisgaard Larsen, kommunikations- og marketingchef for Norwegian.

Som CHECK-IN.dk kan fortælle i dag, så trækker Norwegian sig sandsynligvis fra ruten til marts og overlader den til Danish Air Transport.

Foto: Morten Lund Madsen.