- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

15 nye Ryanair-fly skal ikke til Storbritannien

Ryanair modtager næste år 15 nye fly, men ingen af disse fly skal stationeres på baserne i Storbritannien på grund af usikkerheden efter Brexit-afstemningen.

Europas to største lavprisflyselskaber Ryanair og easyJet er begge blevet ramt af den usikkerhed, der er opstået efter de britiske vælgere stemte Storbritannien ud af EU. Da man ikke ved, hvilken aftale Storbritannien fremadrettet vil få med EU, har de to flyselskaber valgt at igangsætte tiltag for at sikre forretningen.

Således vil easyJet ansøge om en driftstilladelse (AOC, red.) i et af de resterende 27 EU-lande, så selskabet kan få adgang til de trafikrettigheder, der følger med dette. Dermed bliver easyJet nødt til at etablere endnu et selskab udover de to nuværende selskaber i Storbritannien og Schweiz, som begge vil være udenfor EU, når udmeldingen er en realitet.

Hos Ryanair er det store spørgsmål, om Storbritannien forbliver en del af EU´s indre marked, hvor der er fri bevægelighed af varer, kapital, tjenesteydelser og arbejdskraft. De særlige “open skies” aftaler er også reguleret herigennem.

“I de kommende måneder er det business-as-usual, da Europa og Storbritannien vil gå på ferie. Efter sommerferien kan vi forvente en lang periode med usikkerhed, da det politiske billede i Storbritannien er under forandring samtidig med, at den nye britiske regering skal forhandle udtrædelse af EU,” siger Kenny Jacobs, der er marketingdirektør hos Ryanair ifølge britiske Travel Weekly.

15 nye fly placeres udenfor Storbritannien
For Ryanair betyder Storbritanniens udmelding af EU, at det irske lavprisflyselskab i en periode ikke vil give det britiske marked samme opmærksomhed som tidligere. En af de mere konkrete følger af Brexit-afstemningen vil være, at Ryanair vælger at placere 15 nye fly, der bliver leveret i 2017, på baser udenfor Storbritannien.

“Vi får 15 nye fly i flåden næste år, og vi forventer ikke i øjeblikket, at nogen af disse fly skal indsættes på det britiske marked. Vi vil i stedet for fokusere på markeder, der er en del af EU´s indre marked, som for eksempel Italien, Spanien og Tyskland,” understreger Kenny Jacobs.

Trods de noget dystre udsigter efter EU-afstemningen, hvis resultat var skuffende for Ryanair, er optimismen stadig i behold.

“Det er ikke verdens undergang, men det varsler en periode med usikkerhed. Storbritannien vil komme i en recession, og de britiske forbrugere vil rejse mindre og bruge færre penge. Det er der ingen tvivl om. På den anden side betyder et svagere pund, at flere europæiske rejsende vil komme til Storbritannien,” mener Ryanair-direktøren.

 

Relaterede artikler:

Britisk EU-exit kan forhale Norwegians USA-tilladelse

Norwegian har tillid til det britiske marked trods EU-exit

Europæiske luftfartsaktier i regulært blodbad

Overvejer udflagning ved britisk EU-exit

Ryanair blander sig i britisk EU-valgkamp