Luftfartens ministerium fejrer i denne måned sit 125-års jubilæum. I den tid har 56 transportministre bestredet posten med undtagelse af en årrække under Anden Verdenskrig.
“Næst efter seksualdriften er jernbanedriften den sværeste at styre,” sådan lyder et ordsprog, og gennem tiden har mangt en transportminister nok kunnet nikke genkendende til det. For forsinkelser på tognettet er som bekendt svære at undgå.
De kan nok heller ikke undgås inden for luftfart, som Transportministeriet også har ansvaret for. Her i april er det 125 år siden, at den første minister kunne sætte sig bag skrivebordet i et selvstændigt transportministerium.
Han hed Christian Juul-Rysensteen og han indtog ministerposten den 24. april år 1900 i det, som dengang hed Ministeriet for offentlige Arbejder.
Inden da var det Indenrigsministeriet, som havde ansvaret, men i 1894 blev ministeriet delt op i 1. departement og 2. departement, og det var altså 2. departement, som blev til det nye ministerium, der fik ansvaret for blandt andet Kontrolrevisoratet for Statsbanernes Regnskabsvæsen og Generaldirektoratet for Post- og Befordringsvæsenet.
55 ministre fra ni partier og en enkelt minister i krigstid
I dag hedder transportministeren Thomas Danielsen (V), og han er nummer 56 i rækken. Siden år 1900 har ni politiske partier siddet på ministeriet, men der har dog været en undtagelse.
Da Anden Verdenskrig rullede ind over Danmark i 1940, blev der vendt op og ned på meget, og Gunnar Larsen blev indsat som en partiløs minister, så man kunne forhindre krav fra den tyske besættelsesmagt om at indsætte nazistiske ministre i regeringen.
Under krigen kom Danmark også i den situation, at der ikke var nogen funktionel regering mellem 1943 og 1945, da den tyske general Hermann von Hanneken indførte undtagelsestilstand, fordi regeringen nægtede at indføre dødsstraf for sabotage. I den periode var det i stedet departementschefen, som stod i spidsen for ministeriet.
Der har også været en anden situation, som har været noget usædvanlig i det daværende Ministerium for offentlige Arbejder.
Nemlig påskekrisen i 1920, hvor først N.C. Monberg fik æren af at sidde som den kortest siddende minister på posten – han fik nemlig kun en uge. Herefter blev K. Riis Hansen indsat, og han overlevede i 30 dage på posten. M.N. Slebsager fra Venstre var hans efterfølger, og han holdt i lidt over to år.
Ansvaret er vokset
Siden stiftelsen i år 1900 er der løbet meget vand i åen. Københavns Lufthavn, som den 20. april kunne fejre sin 100-års fødselsdag, kom til, da Københavns oprindelige flyvepladser, først i Kløvermarken og senere ved Lundtofte og Avedørelejren, viste sig at være for små og for dårlige.
Transportministeriet står i dag også for luftfarten i Danmark, og ministeriets ressort er vokset til fem styrelser i form af Banedanmark, Bygningsstyrelsen, Færdselsstyrelsen, Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet, ligesom ministeriet også står for Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker og Jernbanenævnet.
Det er også i dag transportministeren, som har ansvaret for DSB, Metroselskabet, Naviair, PostNord, Sund & Bælt Holding samt Udviklingsselskabet By & Havn.
Relaterede artikler:
Tillykke med de første 100 år – ser frem til de næste 100