- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

600 ugentlige indenrigsflyvninger skal frem i lyset

En storstilet kampagnet under navnet Danmarks Lufthavne er klar til at blive skudt i gang, og det skal øge kendskabet til de flere end 600 ugentlige indenrigsflyvninger.

Kendskabet til dansk indenrigsflyvning er tilsyneladende ganske beskedent. Selvom om der hver uge er 300 flyafgange mellem København og seks indenrigslufthavne, og ligeså mange den anden vej, så er det ikke noget, som den almindelige dansker har inde på nethinden.

Således er der færre end to ud af fem adspurgte, der ved hvor mange indenrigslufthavne, der er i Danmark, samt hvor mange flyvninger, der tilbydes. Og det er især københavnere, der har svært ved provinsgeografien, viser en ny undersøgelse fra Userneeds på vegne af Københavns Lufthavn. Undersøgelsen er foretaget forud for en større markedsføringskampagne, der skal sætte fokus på dansk indenrigsflyvning.

”Undersøgelsen understreger, at der fortsat er stort potentiale for at øge brugen af indenrigsflyvning og styrke forbindelsen mellem danskerne. Vi har i dag allerede en rigtig stærk indenrigsflytrafik med mange afgange mellem landsdelene – og det skal vi have fortalt noget mere, så hele Danmark kan få gavn af de hurtige og bekvemme rejsemuligheder, der er,” forklarer Henrik Peter Jørgensen, der er kommunikationsdirektør i Københavns Lufthavn.

Flere private skal få øje på indenrigsflyet
Kampagnen “Danmarks Lufthavne”, der også har fået en tilhørende hjemmeside under samme navn, skydes officielt i gang den 2. oktober. Den skal først og fremmest fortælle, hvor man kan flyve til, hvor ofte, samt hvor hurtigt, at det går.

Det er en kampagne, der kører over relativt lang tid, og som senere hen bliver mere taktisk orienteret, hvor de enkelte flyselskaber og lufthavne kommer på banen med mere direkte budskaber.

Målgruppen for kampagnen er segmentet af privat- og fritidsrejsende, da erhvervslivet allerede har godt kendskab til indenrigsflyvningen. Undersøgelsen viser nemlig, at danskerne ønsker at styrke kontakten med familie og venner på tværs af landsdelene, og her kan indenrigsflyet være en god hjælp til at opfylde dette mål, da det er hurtigt og bekvemt.

Syv lufthavne og fire flyselskaber bag
Bag kampagnen står syv lufthavne i Danmark samt de fire indenrigsflyselskaber. Udover Københavns Lufthavn er der tale om lufthavnene i Aalborg, Aarhus, Billund, Midtjylland (Karup), Sønderborg samt lufthavnen i Rønne på Bornholm. Flyselskaberne er henholdsvis SAS, Norwegian, Danish Air Transport og Alsie Express.

”Hver eneste dag går vi i luften i én af de regionale lufthavne og lander en halv til en hel time senere i den anden ende af landet. Det er både nemt og hurtigt, og det skal vi være bedre til at fortælle danskerne om. Derfor er det vigtigt, at vi laver dette indenrigssamarbejde.” siger Mariam Skovfoged, der er pressechef i SAS i Danmark.

I 2016 var der samlet 1,7 mio. passagerer på de danske indenrigsruter mod næsten 2,8 milioner i 1996, der var rekordåret før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt.

Antal ugentlige indenrigsflyvninger
(Uge 40,  2. – 8. oktober 2017)

Fra/til CPH Antal pr. uge Selskab/er
Aalborg 200 SAS og Norwegian
Aarhus 90 SAS
Billund 60 SAS
Bornholm 106 DAT
Midtjylland 110 DAT
Sønderborg 54 Alsie Express

 

Relaterede artikler:

Stor uvidenhed om indenrigsflyvning i Danmark

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvning hjælper udflyttet styrelse

Rejseplanen A/S er positiv over for indenrigsfly

CPH klar med millioner til indenrigstrafikken