- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Åbnede 200 nye ruter og tabte 800 millioner kroner

Offensiv vækststrategi skal sikre, at Wizz Air bliver én af vinderne efter coronakrisen. Indtil videre har satsningen dog kostet selskabet 800 millioner kroner.

Mens stort set alle flyselskaber verden rundt i foråret mere eller mindre lukkede forretningen ned i et forsøg på at overleve under coronakrisen, anlagde Wizz Air en noget mere offensiv tilgang. Det ungarske lavprisselskab forsøger at bruge krisen til at vokse.

Selskabet har gennem de seneste måneder bebudet åbning af flere end 200 nye ruter. Indtil videre har det kostet et tab på 800 millioner kroner. Korrigeret for ekstraordinære omkostninger i forbindelse med COVID-19 var kvartalsunderskuddet dog kun cirka det halve, og Wizz Air regner da også med, at den offensive satsning vil resultere i gevinst på den lange bane.

József Váradi, koncernchef hos Wizz Air. (Foto: Wizz Air/PR)

”Da vi har branchens laveste omkostninger, og da vi opererer den yngste og mest omkostningseffektive flyflåde, er vi det selskab, der er bedst positioneret til at drage fordel af de muligheder, der viser sig. Jeg er overbevist om, at Wizz Air vil fremstå som en strukturel vinder efter COVID-19,” siger Wizz Air’s koncernchef, József Váradi, i det kvartalsregnskab, som selskabet netop har offentliggjort.

Nye ruter og nye baser
Den offensive satsning er i første omgang sket gennem re-allokering af 22 fly. Det har gjort det muligt at tilføje de over 200 nye ruter til netværket – samt annoncere åbning af nye baser i Albanien, Cypern, Italien, Ukraine, Tyskland, Rommanien og Rusland.

Der er da også en del, der tyder på, at Wizz Airs strategi godt kan vise sig at være frugtbar. Ifølge regnskabet havde selskabet en gennemsnitlig belægningsprocent på 56 i perioden fra april til og med juni – en periode, hvor europæisk luftfart generelt lån underdrejet. Det betød, at omsætningen målt i ASK (available seat kilometers, red.) steg med 14 procent på grund af det, selskabet beskriver som sin ”agile strategi”.

Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg var 77 procent af Wizz Airs flyflåde på vingerne i sidste uge, hvilket skal holdes op imod et europæisk gennemsnit på 40 procent.

Fremskynder levering af nye fly
Udover at flytte rundt på allerede eksisterende fly, vil Wizz Air også fremskynde leveringen af nye fly fra Airbus. Ifølge Bloomberg vil det ungarske selskab næste år modtage 30 nye Airbus A321neo, hvilket er fem mere end planlagt.

”Vi har ikke udsat eller annulleret ordrer. Faktisk gør vi det modsatte,” siger József Váradi til Bloomberg.

Møntet på andre kunder
De fem fly var oprindeligt møntet på andre kunder, men da mange andre flyselskaber har slået bremsen i og udskudt leveringen af nye fly, har Airbus sandsynligvis været mere end villige til at sælge dem til Wizz Air i stedet.

József Váradi indikerer da også i interviewet med Bloomberg, at Wizz Air har fået et nedslag i prisen på de fem fly.

Wizz Air håber også på at kunne få leveret 12 A321neo allerede i år som planlagt. Flyselskabet havde ellers regnet med, at leveringen af de fly ville blive forsinket, da Airbus på grund af COVID-19-pandemien midlertidigt måtte indstille produktionen tidligere på året. Men også her regner Váradi med at kunne få leveret fly, der egentlig var beregnet til andre kunder.

 

Relaterede artikler:

Wizz Air bruger coronakrisen til vækst

Wizz Air-chef: Hvert tredje flyselskab vil forsvinde

Ryanair overhalet af Wizz Air