- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Årets femte flyselskab i knæ

Air Zimbabwe blev årets femte flyselskab, der måtte bukke under efter et forgæves forsøg på at komme på vingerne igen. Næste selskab, der risikerer at blive indskrevet i historiebøgerne. kan meget vel blive indiske Kingfisher Airlines, der allerede har sat halvdelen af sine fly på jorden.

I løbet af årets første 59 dagehar fem flyselskabermåttet indstille aktiviteterne.

Den seneste til at smide håndklædet i ringen var Air Zimbabwe, der fløj sin sidste tur i torsdags. Selskabet har været i problemer gennem længere tid og måtte flere gange sidste år suspendere sine flyvninger og lukke ruter af frygt for at flyene blev beslaglagt i udenlandske lufthavne på grund af blandt andet ubetalte brændstofregninger.

Det var problemer med at betale de 35 millioner dollars, som selskabet skyldte sine piloter i løn, der til sidst hev tæppet væk under selskabet.

Siden årsskiftet er Air Australia, Spanair, ungarske Malev og tyske Cirrus Airlines enten gået konkurs eller i betalingsstandsning. Hvis tempoet fra årets første knap 60 dage fastholdes, så vil 31 flyselskaber have drejet nøglen om ved årets udgang.

Indisk selskab i store problemer

Det næste selskab i rækkenkan meget vel blive det indiske lavprisflyselskab Kingfisher Airlines.

For bare få år siden fløj Kingfisher på en lyserød sky og bestilte både Airbus A350’ere og A380’ere. Mandag havde selskabet kun 28 af sine i alt 64 fly i luften. De fløj på omkring 150 af selskabets i alt mere end 400 ruter. Ifølge en opdateret tidsplan på selskabets hjemmeside, så flyver Kingfisher stadig dagligt til London Heathrow fra Bombay og Delhi.

Kingfisher ejes af den indiske mangemilliardær Vijay Mallya, der har tjent sine penge på ølbrygning. Den indiske statsbank ejer en femtedel af selskabet, og Vijay Mallya vil tilsyneladende hellere have banken til at skyde flere penge ind i selskabet og låne det flere penge, end selv at forsøge at skaffe de nødvendige 400 milioner dollars gennem en aktieemission.

Den indiske regering kvier sig dog over på den måde at gå ind og blande sig i den frie markedsudvikling.

Den mest bemærkelsesværdige konkurs i 2011 var giganten American Airlines, der trådte i betalingsstandsning den 29. november. Amerikansk lovgivning giver dog flyselskaberne mulighed for at flyve videre mens de forsøger at komme på fode. Det er den såkaldteChapter 11-beskyttelse. En mulighed som stort set alle store amerikanske netværksselskaber har benyttet sig af de seneste 10 år.

Værst så det ud i 2005, da både Delta Airlines, United Airlines og Northwest Airlines krøb ind under Chapter 11’s beskyttende vinger. Europæiske flyselskaber har flere gange tidligere pointeret, at det giveramerikansk luftfarten urimelig fordel og holder kunstigt liv i selskaber, der var bedst tjent med at bukke helt under.

Læs også:

Ny luftfartskonkurs truer

Kriseramt flyselskab må sætte 15 fly på jorden