Tirsdagens havari af en MD-11 fra UPS giver mindelser om et lignende styrt med en DC-10 i 1979. Det mener advokaten, som lige nu repræsenterer de pårørende til de døde i Boeing 737 MAX-styrtet i Etiopien i 2019.
Clifford Law Office har gjort sig bemærket, fordi den amerikanske advokatvirksomhed fører retssagen mod Boeing på vegne af pårørende til en stor del af de 157 dræbte ved flystyrtet i Etiopien i 2019 med et Boeing 737 MAX 8-fly.
Nu udtaler advokatfirmaets stifter, Robert A. Clifford, sig også om tirsdagens havari, hvor en McDonnell Douglas MD-11 fra UPS styrtede kort efter start, og hvor 13 i skrivende stund er omkommet inklusive flyets tre besætningsmedlemmer.
Clifford mener nemlig, at ulykken minder om et McDonnell Douglas DC-10 American Airlines-styrt kort efter start fra O’Hare Airport i 1979.
Den amerikanske havarikommission, NTSB, har nemlig set overvågningsmateriale, som viser, at venstre motor faldt af under start – præcist som det skete i 1979.
“Motoren faldt af kort efter start, og flyet styrtede ned, hvilket kostede alle om bord livet,” siger Clifford om tragedien i 1979 og tilføjer:
“Jeg tror, at undersøgelsen vil afsløre slående ligheder med det, der skete dengang. Det må vise sig, om der er tale om et vedligeholdelsesproblem eller et problem med flyet, men gennem årene er luftfartsindustrien nødt til at lære ikke at gentage sine fejl.”
Repræsenterede pårørende
Clifford repræsenterede selv en del af familierne dengang, American Airlines AA191 styrtede. Han oplyser, at han torsdag var med i programmet Chicago Live på den amerikanske kanal Fox 32, hvor han reflekterede over ulykken.
”Dengang faldt den venstre motor af. Det var en tragisk ulykke, hvor alle ombord omkom, og da jeg hørte om ulykken i Louisville, faldt mine tanker straks på ulykken dengang. Dengang handlede det om dårligt vedligehold af flyet,” sagde han i udsendelsen og tilføjede:
”Denne gang drejer det sig om et 34 år gammelt fly, men holdes de i god stand, kan de holdes på vingerne i årtier. Jeg hører, at flyet for nylig har gennemgået et eftersyn med henblik på vedligehold, og jeg forestiller mig, at NTSB nu vil se på, hvad der vedligeholdelsesmæssigt er sket med flyet i det seneste år.”
Vil have UPS og Boeing til at tage ansvar
Clifford siger i en pressemeddelelse, at der ikke er nogen tvivl om, at det var en fejl under starten, som førte til havariet.
”Baseret på de tilgængelige oplysninger, herunder videooptagelser, var der tydeligvis en katastrofal fejl under starten, som førte til denne forfærdelige brand i luften, det efterfølgende styrt og de mange dødsfald blandt både besætningsmedlemmer og personer på jorden,” siger han.
Selvom der er tale om et McDonnell Douglas-fly, så betyder fusionen mellem Boeing og McDonnell Douglas i 1997, at det er Boeing, som i dag kan skrive sit navn på MD-11-flyet som fabrikant. Det betyder også, mener Clifford, at Boeing sammen med UPS bør assistere NTSB og i øvrigt tage medansvar.
”UPS og deres partnere er nødt til, sammen med Boeing og alle systempartnere til MD-11-flyet, at hjælpe NTSB med hurtigst muligt at finde ud af, hvad der forårsagede dette styrt, tage skridt til at forhindre, at det gentager sig, og påtage sig det fulde ansvar for al den skade, som er påført ofrene og deres familier,” siger Clifford.
Relaterede artikler:
Fragtfly forulykker kort efter start