- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Aeroflots lavprisselskab får første fly

Russiske Aeroflots nye lavprisdatterselskab har modtaget sit første Boeing 737-fly og forventer at gå i luften i maj.

Mens lavprisselskaber i omkring 15 år har været at finde i de europæiske lufthavne og i det europæiske luftrum, så er billedet et helt andet i Rusland. Her har myndighederne indtil nu blokeret for at lavprisselskaber kan tage konkurrencen op på indenrigsruter mod landets ”flag carrier” Aeroflot og en håndfuld private fuld-service selskaber. Men nu ser der ud til at ske noget.

Således har det nye russiske lavprisselskab Dobrolet modtaget sin første nye Boeing 737-800. Det er det første af i alt otte 737-800 fly, som selskabet modtager i år og forventer at indsætte på ruter fra Moskvas Sheremetyevo-lufthavn til 11 destinationer. I 2019 er målet at flyve til 36 destinationer fra Moskva-lufthavnen.

Dobrolet, der er et datterselskab til Aeroflot, forventer at gå i luften i næste måned med en første rute mellem Moskva og Skt. Petersborg. Meget tyder dog på, at selskabet først kommer i luften til juni.

Favorisere sine egne
Det russiske parlament, Duma’en, er netop ved at ratificere en række lovændringer, der skal gøre det lettere at etablere lavprisselskaber i det store land. Det handler blandt andet om at tillade salg af billetter, som ikke kan refunderes.

Det næste store spørgsmål der melder sig, er om der også bliver plads til europæiske lavprisselskaber som Ryanair, easyJet og Norwegian i det russiske luftrum. Eller om landet indtil videre vil favorisere sine egne lavprisselskaber og måske i særlig grad det lavprisselskab, som er et datterselskab af det statslige luftfartsselskab Aeroflot. Europæiske lavprisselskaber kan i dag kun i meget begrænset omfang flyve til Rusland. En række gamle bilaterale trafikaftaler mellem Rusland og eksempelvis Danmark blokerer i mange tilfælde for at ruterne kan beflyves af andre end traditionelle nationale ”flag carrier”-selskaber som Aeroflot, SAS og Lufthansa.