- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Afrikanere raser over europæisk flyveforbud

EU's massive forbud mod afrikanske flyselskaber i Europa er diskrimination, der bevidst hjælper europæiske selskaber på Afrika-ruter. Det mener sammenslutningen af afrikanske luftfartsselskaber.

EU’s lange liste over flyselskaber fra andre kontinenter med flyveforbud i Europa er et udtryk for ren og skær diskrimination. Det mener sammenslutningen af afrikanske luftfartsselskaber. Listen består i øjeblikket af 284 selskaber fra 24 lande. 17 af landene ligger i Afrika og er hjemsteder for 118 af selskaberne.

Men listen er ikke lavet for flysikkerhedens skyld. Det er derimod et bevidst forsøg fra EU’s side på at diskriminere de afrikanske selskaber og hjælpe europæiske luftfartsselskaber til at klare sig bedre på ruterne mellem Afrika og Europa.

Sådan lyder kritikken fra de afrikanske luftfartsselskaber, der får opbakning fra transportministrene i en række afrikanske lande. Ministrene var fornylig samlet og her var EU-listen et af punkterne på dagsordenen.

Flere afrikanske luftfartsselskaber står på EU’s sorte liste fordi de lufthavne, som de opererer fra, ikke har de fornødne redningstjenester, sikkerhedshegn og veluddannede brandmænd. Men hvorfor kan de europæiske luftfartsselskaber så flyve til de samme lufthavne, spørger de afrikanske luftfartsselskaber. De oplever ofte, at europæiske selskaber som KLM, Air France, SN Brussels og British Airways netop ekspanderer på de ruter, som de bandlyste afrikanske selskaber tidligere betjente.

Værste statistik
Hvis man kigger på ulykkesstatistikkerne for afrikansk ruteflyvning, så kan EU dog et stykke hen ad vejen argumentere for, at afrikanerne bør være på listen. Ifølge den internationale luftfartsorganisation IATA, så har Afrika den suverænt værste statistik for flysikkerhed. Målt på antal flyskrog, der bliver totalskadede efter havarier, så var det gennemsnitlige antal for hele verden i 2010 på 0,6 skrog per én millioner flyvninger. Det er det laveste niveau nogensinde.
På det afrikanske kontinent var der i 2010 7,41 totalskadede flyskrog per én million flyvninger. Det er 12 gange mere end gennemsnittet på verdensplan. Det er dog en forbedring fra 2009, hvor tallet var 9,9 totalskadede skrog.