- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Afviser logo-inspiration til Odense Lufthavn

Kommunikationshuset Nørgaard Mikkelsen udviklede i 2013 nye logoer til Odense Lufthavn og lufthavnens drone-testcenter. Logoerne er i samme stil som Flights.com, men Odense-bureauet afviser at have ladet sig inspirere.

I slutningen af maj måned 2013 skiftede Odense Lufthavn navn til Hans Christian Andersen Airport. Samtidig med navneskiftet fik lufthavnen og det tilhørende dronecenter UAS Test Center Denmark nye logoer, der var kreeret af Odense-reklamebureauet Nørgaard Mikkelsen.

Sidenhen er der dukket et logo op hos amerikanske Flights.com, der i stil og farver har en slående lighed med logoerne fra lufthavnen i den fynske hovedstad.

CHECK-IN.dk har forelagt logoet fra Flights.com for Nørgaard Mikkelsen til vurdering.

“Jeg synes ikke, at det er tæt på lufthavnen logo, der er en svane. Jeg synes egentligt, at det minder mere om UAS Test Center. Det gør det fordi begge logoer er et forsøg på at lave et forenklet visuelt symbol på en flyvemaskine. Deres er anderledes på vinklingen – måske lidt mere papirflyveragtigt,“ siger Erik Laumand, administrerende direktør i Nørgaard Mikkelsen til CHECK-IN.dk.

Har tænkt papirflyvere
Flights.com er et amerikansk online-rejsebureau ejet af den gigantiske Expedia-koncern, og ligheden mellem de to logoer kunne principielt blive en kompliceret og dyr sag, hvis det amerikanske selskab følte sig krænket og kunne sandsynliggøre, at Odense-bureauet havde søgt inspiration herfra. Men det afviser Nørgaard Mikkelsen.

“Som grafiker forsøger man altid at finde en historie bag logoet. De har tænkt papirflyver, ligesom vi har. Om de har kigget efter vores, det ved jeg ikke. Vi har ikke kigget på deres, og ingen har eneret til stil og farver, så der er ikke juridiske komplikationer,“ fastslår Erik Laumand.

Christian Berg, der er administrerende direktør i Hans Christian Airport er ikke bekendt med logo-ligheden og henviser til, at logoet er kommet til i en periode, hvor hans forgænger Peter Høgsberg havde ansvaret for købet af ydelsen hos Nørgaard Mikkelsen, der mener at have skabt et særligt kendetegn for den fynske lufthavn.

“Idéen med at lave et logo er at finde noget, der er unikt for sig selv, og det har vi gjort,“ siger Nørgaard Mikkelsen-direktøren.