- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Air France-KLM vil udvide Transavia

Den fransk-hollandske koncern er ved at undersøge mulighederne for at udvide det tidligere tabsgivende Transavia France’s flåde ud over de 40 fly, der er aftalt med fagforeningerne.

Air France-KLM håber på, at lavprisdatterselskabet Transavia kan imødegå den voksende konkurrence på især det franske marked, hvor lavprisselskaberne breder sig, skriver ATW.

“Vi er gået i gang med processen for at udvide Transavia France ud over de 40 fly, der ligger i vores aftale med fagforeningerne. Vi har brug for en stærk position, herunder på ruter fra de franske provinsbyer ud over Europa, hvor lavpris-konkurrencen er særlig stærk”, siger Air France-KLM CEO Jean-Marc Janaillac.

Driftsoverskud og flere passagerer
Air France-KLMs regnskab for 2017, der blev offentliggjort sidste uge, viser, at lavpris-datterselskabet – som også har aktiviteter i Holland – har et fornuftigt driftsresultat og stigende passagertal.

Transavia har 73 Boeing 737-700 og 737-800 i alt, herunder 29 fly i drift i Frankrig. Den franske del af virksomheden imødeser levering af yderligere fire fly i 2018. En aftale med Transavia France’s fagforeninger sætter 40 fly som det tilladte maksimum, hvilket betyder, at man kun kan tilføje yderligere syv fly til den franske Transavia-flåde.

Transavia havde en vækst på 11,3 procent i passagertal til 14,8 millioner i 2017,, hvor kapaciteten steg med 10,5 procent. Driftsoverskuddet blev 81 millioner euro mod break-even i 2016.

“Vi har støttet udviklingen af Transavia, og kan i dag glæde os over, at selskabet drives til omkostninger, der er på niveau med andre lavprisselskaber i Europa, hvilket gør selskabet til et forbillede for hele koncernen”, siger Jean-Marc Janaillac.

Ryanair med 30 fly på fire baser
Konkurrencen i Frankrig er hastigt stigende – både fra TGVs højhastighedstog og fra flere andre lavprisselskaber.

Ryanair, som tidligere var forhindret i at etablere baser i Frankrig, fordi man ikke ville anerkende fagforeninger, har ændret holdning og forhandlede i januar med flere franske lufthavne og regner med at kunne etablere baser i landet til vinteren 2018 eller sommeren 2019.

Det irske lavprisselskab har planer om at placere 30 fly i Frankrig på fire baser inden for de kommende 3-4 år og dermed fordoble sin trafik i landet, hvor man nu har en markedsandel på seks procent.

Relaterede artikler:

Delta og Transavia i codeshare-samarbejde

Transavia vil åbne base i Tyskland

16 nye europæiske Air France-ruter