- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Air Greenland indgår bindende aftale om køb af fly

Air Greenland har fredag underskrevet den endelige kontrakt om køb af en ny Airbus A330-800neo. Det nye fly skal om to år erstatte den nu 22 år gamle 'Norsaq' af typen A330-200.

Næsten et år efter, at Air Greenland tog beslutning om at bestille en fabriksny Airbus A330-800neo, er den endelige aftale blevet underskrevet med den europæiske flyproducent.

Flyet, der har en listepris på 260 millioner dollars, eller næsten 1,6 milliarder kroner, forventes at blive leveret i fjerde kvartal af 2022, når den nuværende A330-200 med navnet Norsaq udfases. Oprindeligt var det planen, at det skulle være sket i slutningen af 2021, da Norsaq nærmer sig tidspunktet, hvor antallet af operationer betyder en omkostningstung udskiftning af vigtige dele og komponenter.

Men COVID-19-pandemien og det deraf reducerede trafikprogram har betydet, at flyet kan være på vingerne næsten et år længere end først planlagt.

“Det er en massiv investering særligt med henblik på COVID-19-krisen, men vores nuværende atlantfly Norsaq har nået en alder, som gør at den skal erstattes indenfor en overskuelig fremtid, og Airbus 330-800neo er fortsat den helt rigtige efterfølger, siger Jacob Nitter Sørensen, der er administrerende direktør i Air Greenland.

En klækkelig rabat
Selvom flyet har en listepris på næsten 1,6 milliarder kroner er det ikke den pris, som Air Greenland kommer til at betale for flyet. Det skønnes, at prisen ligger et sted mellem 600 og 800 millioner kroner, hvorfor der har været store rabatter i spil.

Airbus A330-800neo i Air Greenland-bemaling. (Foto: FIXION – dreamstime.com | Airbus)

Det skyldes også, at markedet har ændret sig markant under coronakrisen, hvor flyproducenterne har fået mange afbestillinger, da flyselskaberne er tvunget til at skære ned som følge af de dramatisk faldende passagertal. Kilder tæt på Air Greenland fortæller da også, at selskabet også har foretaget en vurdering af, om man i stedet skulle anskaffe sig en brugt Boeing 787 Dreamliner fra eksempelvis Norwegian, men tilbuddet fra Airbus har ikke været til at modstå.

A330-800neo-flyet  skal erstatte Norsaq på ruten mellem København og Kangerlussuaq, og i forbindelse med åbningen af de nye atlantlufthavne i 2023 vil Nuuk og Ilulissat blive de primære destinationer.

Fra 278 til 305 sæder
Det nye fly til Air Greenland vil blive produceret i Toulouse og forventes at blive indrettet med 305 sæder, hvilket er 10 procent flere end de 278 sæder, der i dag er i Norsaq. Herudover har A330-800neo-flyet et brændstofforbrug og en CO2-udledning, der er 25 procent lavere end den nuværende A330-200.

“Det er en stor og langsigtet beslutning, og det er derfor vigtigt at vi også har fokus på tiden efter Covid-19. Investeringen i dette fly sikrer, at vi står stærkt i forhold til den nye infrastruktur, og samtidig åbner vi op for adskillige muligheder indenfor turisme, erhvervslivet og eksport. Når vi derudover kan nedbringe CO2-udledningen og øge komforten for den rejsende, er det det helt rigtige fly for os – og dermed den rette investering,” lyder det fra Air Greenlands bestyrelsesformand, Bodil Marie Damgaard.

Den første Airbus A330-800neo blev i slutningen af oktober leveret til Kuwait Airways. Her blev flyet afleveret i en indretning med samlet 235 sæder, hvoraf 32 er i en Business Class-sektion, og de resterende 203 sæder i Economy Class.

 

Relaterede artikler:

Britisk selskab skal sælge Norsaq

“Prisen gjorde udslaget”

Airbus A330neo til Air Greenland