- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

AirBaltic ser basis for langruter fra Baltikum

En ny rute fra Riga til New York er oplagt, mener AirBaltic. Selskabet vil dog ikke selv drive ruten, men gerne levere passagerer.

De tre baltiske lande har tilsammen over seks millioner indbyggere, men den baltiske hovedlufthavn i Riga tilbyder ikke én eneste langdistancerute i sit trafikprogram, som domineres af det lettiske selskab AirBaltic.

AirBaltic driver en rute til Abu Dhabi i Mellemøsten med en flyvetid på cirka syv timer med selskabets Airbus A220-fly. Men deciderede langdistanceruter med større fly har indbyggerne i Letland, Estland og Litauen ikke direkte adgang til fra Riga.

Det undrer AirBaltics koncernchef Martin Gauss. Han ser det som en oplagt mulighed for lavprisselskaber som Norwegian eller dansk-lettiske Primera Air at etablere langdistanceruter fra Riga. AirBaltic har nemlig ikke selv planer om at drive langdistanceruter, men vil gerne samarbejde med andre selskaber om ruterne.

AirBaltic kan levere halvdelen af passagererne
Ifølge AirBaltic-chefen er New York den oversøiske destination, som er mest oplagte at starte en rute til fra Riga.

“Den rute ville fungere allerede i dag. Jeg undrer mig over, hvorfor ingen af ​​lavprisselskaberne har åbnet den endnu. Vi ville levere 50 procent af passagererne til dem fra dag ét,” sagde Martin Gauss ifølge Air Transport World på Aviation Festival i London forleden.

Han understregede samtidig, at AirBaltic ikke selv har de rigtige fly til at flyve langdistanceruter. AirBaltic har i dag en flåde bestående af Boeing 737, Bombardier Q400 og Airbus A220-300 fly.

Men inden for de næste tre-fire år vil AirBaltic udfase B737 og Q400 flyene, så selskabet fra omkring 2022 vil have en flåde af udelukkende Airbus A220-300.

Har model klar til langdistancetrafik
Martin Gauss vil dog ikke udelukke, at AirBaltic på et tidspunkt også vil gå ind i markedet for langdistancetrafik.

“Vi har en model klar, hvor vi kender flytypen, vi kender præcist passagertallene fra Riga til fire destinationer, vi kender passagerstrømmene, vi kender omkostningerne,” sagde han ifølge Air Transport World i London.

”Vi har kigget beregningerne og sagt, at vi ikke vil gøre det, så det er status i dag. Hvis tallene ændrer sig, hvis vi kan regne med højere indtægter eller andre passagerantal, vil vi måske ændre holdning, men det ser jeg ikke ske i løbet af det nærmeste år,” sagde Martin Gauss.

 

Relaterede artikler:

AirBaltic skal have ren A220-300 flåde

AirBaltic åbner ny rute til København

AirBaltic køber 30 nye fly