- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airberlin-løsning kan være på plads om to uger

Airberlins bestyrelse arbejder på senest om to uger at have solgt selskabet i bidder til Lufthansa og easyJet.

De ansatte i airberlin og alle de rejsende, som gerne vil flyve på selskabets ruter, må væbne sig med tålmodighed. Det kommer til at tage op til godt to uger før selskabets bestyrelse har en foreløbig afklaring af selskabets fremtid. Bestyrelsen har nemlig givet sig selv frem til den 12. oktober til at forhandle aftaler på plads med Lufthansa og easyJet, som begge er interesseret i en bid af airberlin, som gik i betalingsstandsning i midten af august.

I timerne efter betalingsstandsningen ydede den tyske regering straks et midlertidigt lån, der kunne holde selskabet flyvende. Samtidig indledte regeringen sammen med Lufthansa en rekonstruktionsproces. Den førte over i egentlige konkrete forhandlinger med både Lufthansa og easyJet.

De to flyselskaber dyster ikke om at overtage airberlin. Der er derimod mere tale om parallelle interesser, hvor Lufthansa er interesseret i en stor bid af airberlin og datterselskabet NIKI. EasyJet vil primært have fat i nogle fly. Ifølge flere tyske medier, så vil kagen blive skåret således, at Lufthansa overtager 78 fly, easyJet får 15 fly og TUI får 14 Boeing 737-fly. Alle langdistancefly bliver sendt tilbage til de leasingselskaber, som ejer dem.

Hvis aftalerne kommer på plads forventer airberlin, at omkring 80 procent af airberlins ansatte vil fortsætte hos Lufthansa og easyJet.

Kaste bolden op i luften
Betalingsstandsningen kom godt en måned før valget til den tyske bundestag. Det vakte derfor en vis opsigt, at regeringen ydede det midlertidige milliardlån. Mandag – dagen efter søndagens valg – kom airberlins bestyrelse med en foreløbig status på arbejdet med at få afsat airberlin i bidder. Det skal nemlig gøre det muligt at betale lånet fra den tyske stat tilbage. Hvis aftalerne med Lufthansa og airberlin kommer i hus, så er der gode chancer for at de tyske skatteydere får deres penge tilbage, forsikrer airberlin’s bestyrelse.

Hvis ikke parterne kan nå til enighed inden den 12. oktober vil airberlins bestyrelse kaste bolden op i luften igen og se sig rundt efter andre muligheder. En af de muligheder kunne være International Airlines Group (IAG), der er moderselskab for British Airways og Iberia, som airberlin kender fra oneworld-alliancen. IAG’s topchef Willie Walsh sagde i sidste uge, at IAG havde budt på airberlin og fortsat var interesseret. Walsh forventede dog, at Lufthansa ville løbe af med hovedparten af airberlin.

Airberlin er ikke det eneste europæiske flyselskab, hvis fremtid lige nu er ved at blive afklaret. Det samme gælder for italienske Alitalia. Interesserede købere havde oprindeligt fået en frist til på mandag, den 2. oktober, til at komme med et tilbud på at overtage hele eller dele af det kriseramte flyselskab. Den frist er dog blevet udsat til den 16. oktober.

 

 

Relaterede artikler:

Tysk valg udskyder airberlin-afgørelse

Salg af slots skal betale airberlins statslån

Airberlin går i betalingsstandsning