- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airbus A350-1000 i succesfuld testflyvning

Torsdag eftermiddag gennemførte Airbus' første A350-1000 testfly den første flyvning, der varede mere end fire timer.

Smilene var brede og glæden stor, da de seks testpiloter på den allerførste Airbus A350-1000-flyvning torsdag eftermiddag kunne gå ned ad trappen til jubel og klapsalver fra de mange fremmødte.

Kort tid forinden – klokken lidt i tre torsdag eftermiddag – var de landet, efter at have været på vingerne i fire timer og 18 minutter i luftrummet syd for Toulouse og nord for Pyrenæerne.

“Vi har i dag set verdens mest moderne og effektive passagerfly Airbus A350-1000 i aktion for allerførste gang. Jeg lykønsker og takker alle teams, som har bidraget til at gøre dagens flyvning mulig,” sagde Fabrice Brégier, koncernchef i Airbus, efter flyvningen, som han betegner som “succesfuld”.

Testflyvningen startede kl. 10:42, da Airbus-flyet “A350-1041” med registreringsnummeret F-WMIL gassede op for de to Rolls Royce Trent XWB97-motorer og rullede ud af startbane 32L i Toulouse Airport. Udenfor hegnet langs med startbanen havde i hundredvis af tilskuere trodset gråvejr og regn og taget opstilling for med kameraer og mobiltelefoner at forevige det historiske øjeblik i realiseringen af Airbus A350-1000.

3300 måleinstrumenter

Grafik: Flightradar24

Ruten for testflyvningen lå i luftrummet syd for Toulouse. Grafik: Flightradar24

Flyet fortsatte i de første 15 kilometer efter takeoff i en nordvestlig retning væk fra Toulouse, inden piloterne krængede det næsten 74 meter lang fly sydover. Herfra startede en lang række tests af blandt andet motorer og flaps ved forskellige hastigheder. Med undtagelse af en kort afstikker til en flyvehøjde på 7.600 meter blev flyet i 3.000 meters højde under hele turen.

Ved en briefing forud for flyvningen kunne piloterne fortælle, hvordan flyvningen blev nøje overvåget gennem blandt andet 15 videokameraer og 3.300 måleinstrumenter. Under hele turen blev 100 megabit data sendt til et kontrolcenter på jorden hvert eneste sekund med oplysninger om flyets tilstand. Derforuden fulgte et lille Falcon 20-fly testflyet under hele flyvningen.

I princippet kunne turen have fortsat længe efter de godt fire timer på vingerne, da Airbus A350-1000 ifølge flyproducenten har en rækkevidde på godt 14.800 kilometer.

F-WMIL er det ene af i alt tre testfly, som skal indgå i testprogrammet for Airbus A350-1000. Det første fly, der var på vingerne torsdag, får om få uger følgeskab af testfly nummer to. Testfly nummer tre bliver som det eneste senere i testfasen indrettet med kabine med henblik på en præsentationstur.

Syv meter længere
Airbus A350-1000 er syv meter længere end Airbus A350-900, som blandt andet er den variant af Airbus A350’eren, som Finnair og SAS har bestilt. De syv meter giver plads til ekstra 40 sæder, hvilket bringer den maksimale kapacitet op på 440 sæder. Airbus A350-1000 placerer sig dermed som den direkte afløser til Airbus’ A340-600’er samt som direkte konkurrent til Boeings 777 og dennes arvtager 777X.

Indtil videre har Airbus modtaget 195 ordrer på Airbus A350-1000. Blandt de større flyselskaber fordeler ordrerne sig på Asiana Airlines (10), British Airways (18), Cathay Pacific (26), Etihad (22), JAL (13), LATAM (14), Qatar (37), United (35) og Virgin Atlantic (8).

Qatar Airways bliver dermed største operatør af A350-1000 og står herudover til at blive lanceringskunde på Airbus-flytypen. Dermed høster Qatar Airways æren af at blive lanceringskunde på begge Airbus A350-varianter. Airbus forventer at kunne levere den første Airbus A350-1000 til Qatar Airways i midten af 2017.

 

Relaterede artikler:

A350-1000 i luften i morgen

Airbus A350 klar til jomfruflyvning

SAS udskyder Airbus A350-levering