- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Airbus og easyjet vil spotte askeskyerne sammen

Airbus og easyjet tester askevarslingsteknologi på testfly, der også står klar hvis en vulkan går i udbrud under OL.

I marts 2010 blev en stor del af det europæiske luftrum lammet af den aske, som drev ind over kontinentet efter at den islandske vulkan Eyjafjallajökull gik i udbrud. Vulkanerne kan vi ikke tæmme, men Airbus og easyjet vil nu gøre en fælles indsats for, at et nyt vulkanudbrud ikke får samme lammede effekt på flytrafikken, som det var tilfældet for to år siden.

Parterne skal derfor sammen teste askevarslingsteknologien AVOID (Airborne Volcanic Object ImagingDetector) på et Airbus A340-300-testfly, der flyver med samme fart og højde som et kommercielt fly.

Testflyet med den nye teknologi var første gang i luften imellem den 4 og 14. juli i år i op til 40.000 fods højde. Og i disse dage står flyet standby hvis en islandsk vulkan skulle gå i udbrud. Så vil flyet gå på vingerne og i luftrummet over London monitorerer eventuelle askekoncentrationer og muligheden for at flyve over OL-værtsbyen.

Under testflyvningerne er der monteret måleudstyr på den venstre side af flyet, mens optageudstyr og realtidsmonitorer er placeret inde i kabinen, hvilket gør det muligt at se luftrummet forude. Testflyvningerne blev foretaget nær Airbus’ base i Toulouse i Frankrig, og man har testet, hvordan sensoren har reageret på at blive monteret på flyet og udsat for højder, og hvordan udstyret har præsteret uden tilstedeværelsen af aske.

Til rådighed under OL
easyJets AVOID-system er blevet tilpasset testflyet fra Airbus, som de civile luftfartsmyndigheder ønskede at få stillet til rådighed i perioden op til de Olympiske Lege og underlegenes afholdelse.

I tilfælde af et vulkanudbrud, som sender aske ud i luftrummet over Storbritannien under De Olympiske Lege, vil AVOID give afgørende information om mængderne af aske i realtid. Når systemet inkorporeres i flyets sikkerhedsprocedurer, som er fastlagt af flyindustrien, og som myndighederne fører tilsyn med, og i andre askemålingsmodeller, som benyttes af den britiske vejrtjeneste Met Office, kan det gøre flyet i stand til at flyve sikkert til og fra London og resten af Storbritannien.

”Truslen om, at et stort vulkanudbrud afbryderlufttrafikken, er mere nærliggende end nogensinde før. For nylig er de to islandske vulkaner Katla og Askja blevet erklæret i alarmtilstand, da man har sporet øget seismisk aktivitet. Hvis en af disse går i udbrud, vil det være cirka ti gange værre end både Grimsvotn og Eyjafjallajökull og kan resultere i en omfattende lukning af luftrummet,” siger Ian Davis, easyJets chefingeniør.

Vejrradar for aske
AVOID-systemet kan sammenlignes med en vejrradar for aske. Systemet, som er skabt af Dr. Fred Prata fra det Norske Institut for Luftforskning (NILU), består af en infrarød teknologi, som tilpasses flyet og leverer billeder til piloten og flyets operationscenter. Disse billeder vil gøre det muligt for piloten at se en askesky op til 100 kilometer fremme, og piloten vil dermed være i stand til at undgå askeskyen med små justeringer i ruten. Systemet svarer til vejrradaren, som er standardudstyr på kommercielle fly i dag.

På jorden vil AVOID-systemets informationer om askeskyen blivebrugt til at skabe et nøjagtigt billede af askeskyen i realtid. Dette åbner op for store områder i luftrummet, som tidligere ville være blevet lukket ned under et vulkanudbrud, hvilket vil komme passagerne til gode, da færre fly aflyses.

Næste testfase består i at flyve Airbus A340-flyet tæt på et stort vulkanudbrud senere i år. Vulkansk aktivitet foregår ofte i områder såsom Indonesien, Alaska, Japan og selvfølgelige på Island, hjemsted for Eyjafjallajökull.

Når testflyvningerne er afsluttet, og AVOID er blevet EASA-certificeret, er systemet klar til at gå i produktion. EasyJet forudser, at hvis 100 fly overalt i Europa bliver udstyret med AVOID, vil dækningen af kontinentet være så omfattende, at flyene kan levere optimal information til myndighederne i overensstemmelse med de processer og procedurer, der blev indført efter Eyjafjallajükull-udbruddet i 2010. Denne information vil gøre det muligt for fly fortsat at følge myndighedernes retningslinjer i de sikre flyzoner under et vulkanudbrud.