- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airbus topchef: A380 er vigtig for fremtiden

Dommedagsprofetier over A380-flyet har der ikke manglet, men koncernchef i Airbus, Fabrice Brégier, lovpriser flyet over for CHECK-IN.dk.

(HAMBORG) Verdens største passagerfly bliver samlet hos Airbus i Toulouse i Frankrig. Udover Emirates, der opererer 79 eksemplarer af flytypen og har 63 i bestilling, har ordrerne ikke væltet ind på A380. Tværtimod har flere selskaber annulleret deres ordrer, herunder Air France og Air Austral. Flere medier og eksperter har erklæret dommedagsprofetier for A380-programmet, her i blandt, det anerkendte magasin Fortune. Trods den udbredte skepsis i markedet er koncernchefen i Airbus, franskmanden Fabrice Brégier, meget optimistisk i forhold til super-jumboens fremtid.

Airbus’ analyser viser, at antallet af flypassagerer fordobles hvert 15. år. Selv med kriser som 9/11, SARS, Golfkrig samt finanskrisen er udviklingen i passagertallene ret klare. I de store vækstområder, specielt i Kina, bygges nye lufthavne uafbrudt. I de etablerede markeder som Europa og Nordamerika er der ikke plads til nye lufthavne eller store udvidelser af eksisterende. Derfor er Airbus’ løsning på dette ret simpelt – større fly.

”Med de begrænsninger der er på slot-tider i de store lufthavne i Europa og USA, er den eneste løsning for, at skabe vækst, større fly der tager flere passagerer. London-Heathrow har eksempelvis ikke flere slots, men terminaler der kan håndtere flere passagerer. Så den eneste måde er større fly”, siger Fabrice Brégier, til CHECK-IN.dk, som mødte topchefen til et pressearrangement på Airbus-fabrikken i Hamborg. ”A380 er vigtig for fremtidens infrastruktur”, tilføjer Fabrice Brégier.

50 daglige flyvninger til og fra London
I Europas største lufthavn, London-Heathrow, stod A380-flyene i 2015 for otte procent af det totale antal passagerer. Dette forventes at blive øget til 10 procent i 2016. Dagligt er der 50 flyvninger til og fra lufthavnen med A380. Afhængig af konfigurationen tager flyet i gennemsnit 550 passagerer, hvilket giver i omegnen af 27.500 passagerer dagligt i lufthavnen, såfremt flyene er helt fyldt op.

I dag er der 47 såkaldte “mega-cities” i verden (byer med over 10 millioner indbyggere, red.), og i 2024 forventes tallet at komme op på 75. Og netop til at binde de mange storbyer sammen mener Airbus, at A380 vil spille en nøglerolle i fremtiden.

”Airbus vil have stor succes med A380 på sigt. Det er en flytype, som er skabt for fremtiden, og nu er vi i gang med, at gøre den endnu mere driftseffektiv”, forklarer Fabrice Brégier, som tilføjer at passagerkomforten også forbedres på A380-modellen. Airbus forventer også at videreudviklingen af A380 vil give flyselskaberne besparelser på 10 til 15 procent i driftsomkostninger.

På spørgsmålet om, hvorvidt Airbus var for tidligt ude med modellen i forhold til efterspørgslen på markedet, var svaret ret kort; ”nej”. Men indtil videre er det en snæver elite på 13 flyselskaber, der har super-jumboen i flåden.

 

FAKTA OM AIRBUS A380-800
  • Verdens største passagerfly med plads til 853 passagerer i ren økonomiklasse
  • Udvikling påbegyndt i 1988. Første fly leveret i 2007
  • 187 fly er leveret og 132 er i bestilling og produktion – noget der til sammen giver en bestilling på 319 fly (per 31.05.2016)
  • Største kunde er Emirates med 79 leverede fly og 63 i bestilling
  • Andre selskaber der benytter A380 er blandt andet: Air France, British Airways, Lufthansa, Singapore Airlines, Qatar Airways, Korean Air og Qantas
  • 72,72 meter lang
  • 79,75 meter bred
  • Vingeareal på 845 kvadratmeter
  • Listepris på 2,9 milliarder danske kroner
  • Læs alle artikler om Airbus A380 i vores emnearkiv

 

Relaterede artikler:

Emirates bestiller flere A380’ere

Emirates: Marked for brugte A380-fly

Air France annullerer Airbus A380-fly

Flere sæder i A380

Første Airbus A380-ordre i to år

Har sat hele A380-flåden til salg

NOTE TIL VORES LÆSERE: CHECK-IN.dk var sammen med 160 journalister fra hele verden inviteret til Airbus Innovation days 2016 i Hamborg de to sidste dage i maj. Rejse og ophold var betalt af Airbus.