- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Airbus vil presse yderligere 34 sæder i A350

Ved at foretage forskellige justeringer i kabinen har Airbus fundet plads til yderligere 34 sæder i den største A350-variant. Dermed vil flyet kunne transportere over 400 passagerer.

Airbus har løftet sløret for en bredere og længere kabine til sin A350-1000, som er den største variant af A350-flyene.

Således har den europæiske flyproducent introduceret det, de kalder New Production Standard (NPS). Det skriver nyhedsbureauet Reuters. Denne nye standard skal gøre A350’erne lettere og mere fleksible, lyder det.

Ændringerne i A350-1000 omfatter reduktion på fire tommer af de indvendige kabinevægge og gøre kabinen længere ved at flytte et skot og klemme cockpittet. ”Det øger komforten i alle klasser,” siger Anais Marzo, direktør for markedsføring af kabineinteriør hos Airbus.

Ændringerne betyder, at Airbus kan klemme ekstra 34 sæder ind i A350-1000, hvilket bringer det samlede antal sæder op over 400 i en treklasses kabinekonfiguration. Til sammenligning har konkurrenten Boeing 777X i alt 406 sæder.

Bredere sæder på økonomiklasse
Netop konkurrencen med Boeing betyder, at Airbus altså har taget skridt til at ændre på A350-1000. De to flyproducenter duellerer traditionelt på brændstofeffektivitet, mens der altså også er fokus på elementet omkring kabinekomfort kontra omkostninger.

Flere sæder i en given fly-variant påvirker flyselskaberne på to måder. For det første åbner det op for flere indtægter, hvis sæderne kan sælges, og ekstra sæder reducerer desuden omkostningerne per sæde. Dette kan føre til lavere billetpriser og afgøre, hvilke fly flyselskaberne køber.

De fleste A350-kabiner på økonomiklasse har ni 18-tommer brede sæder per række. Ændringerne i forbindelse med NPS vil ændre dette til 18,7-tommer brede sæder.

Hvis et flyselskab ønsker at klemme et sæde mere ind per række, så sædekonfigurationen altså er 3-4-3, vil de nye ændringer sikre 17-tommer brede sæder. Hidtil har sæderne været 16,4 tommer brede i A350-økonomiklassekabinen med en 3-4-3-sædekonfiguration, og det har kun været en håndfuld lavprisflyselskaber, der hidtil har valgt denne løsning.

Fremover vil flere vælge 3-4-3-konfiguration
Flere flyselskaber har også allerede bestilt A350-fly med den nye NPS-standard. Spanske Iberia og taiwanske Starlux Airlines har begge bestilt fly med den løsning, hvor der er ni sæder per række.

Ifølge John Walton, der er kabineekspert og uafhængig luftfartsjournalist, vil cirka 75 procent af A350-køberne i sidste ende vælge det strammere kabinelayout for at matche de fleste Boeing 777.

”Jeg tror, ​​man vil se, at alle, der kun køber A350 NPS, vil læne sig meget stærkt mod 10 sæder per række,” siger han til Reuters og forklarer, at flyselskaber, der allerede har A350’eren, sandsynligvis fortsat vil gå med ni sæder per række for at bevare ensartetheden.

”Spørgsmålet er, hvad der sker senere, når fly begynder at forlade flåden,” siger John Walton, der først rapporterede A350 NPS-ændringerne fra Airbus.

 

Relaterede artikler:

Airbus A350-1000 får debut i Skandinavien

A350-1000 på kort visit i København

Tre ugers rundtur for Airbus A350-1000 er slut