- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Alsie Express: Urimelig afgiftsstigning i CPH

De øgede indenrigspassagerafgifter i Københavns Lufthavn er urimelige, lyder det fra Alsie Express, der har forsøgt at rejse sagen politisk. Stigningerne skyldes lukningen af indenrigsterminalen.

Den 29. marts lukker Københavns Lufthavn indgangen og sikkerhedskontrollen i Terminal 1, når indenrigstrafikken mixes med udenrigstrafikken og passagerer til Bornholm og Billund skal benytte samme centrale sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og 3, som passagerer til Bangkok og Bruxelles.

Efterhånden som skæringsdatoen kommer nærmere bliver utilfredsheden mere og mere tydelig. Seneste aktør til at lufte sin utilfredshed er det sønderjyske flyselskab Alsie Express, der flyver mellem København og Sønderborg. Her er man ikke just begejstret for den stigning i passagerafgifterne, som terminallukningen medfører.

”Vi finder afgiften urimelig, da det jo også er i lufthavnens interesse at forholdene forbedres. Vi har været i kontakt med både politikere og andre interessenter for at få droppet afgiften, men desværre uden held. Nu kan vi så blot håbe på, at det fælles security-check ikke bliver en begrænsende flaskehals for indenrigstrafikkens fleksibilitet. Det kan ingen være tjent med,” siger Henrik Therkelsen, direktør for Air Alsie, der står bag Alsie Express.

Stiger i to tempi
Tidligere har afgiften per indenrigspassager været omtrent den halve af afgiften per udenrigspassager. Den prisforskel må lufthavnen ikke opretholde, når trafikken blandes og flyene parkeres side om side i lufthavnens Schengen-område. Derfor stiger indenrigsafgiften i to tempi over de næste to år til samme niveau, som udenrigsafgiften.

Nedlæggelsen af Terminal 1 og stigningen i afgifterne er et resultat af en ny femårig takstaftale, som Københavns Lufthavn og de flyselskaber, som bruger lufthavnen, indgik sidste år. Med ved forhandlingsbordet sad SAS og Norwegian samt én repræsentant for de øvrige flyselskaber. SAS og Norwegian har begge en interesse i at få indenrigs- og udenrigstrafikken til at smelte sammen, da det vil gøre det nemmere for rejsende til og fra provinsen at skifte fly i København, hvis de skal videre ud i verden. Det sørgede de to flyselskaber for at få igennem, uden at mindre aktører som Alsie Express og Danish Air Transport kunne gøre noget ved det.

En gruppe af faste pendlere på SAS-ruten mellem Aalborg og København har også rejst kritik af nedlæggelsen af Terminal 1, som de mener, vil gøre det langt mindre attraktivt at pendle med fly mellem provinsen og København. På Bornholm har nedlæggelsen også vakt bekymring. Særligt fordi flyruten til København har mange gangbesværede passagerer, som frygter at få længere at gå i Københavns Lufthavn.