- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Amsterdam-Schiphol har stødt mod loftet

Amsterdam Schiphol er presset til det yderste i disse år.

Alverdens flyselskaber ynder at anvende storlufthavnen, og det betyder, at der snart ikke kan presses flere starter og landinger ind. Luftfarten spiller en afgørende rolle for Holland, der i Amsterdam-Schiphol har en lufthavn, hvorfra passagerer fra adskillige lande kan flyve til destinationer i hele verden.

”Luftfartssektoren har en afgørende rolle i samfundet. Stigningen i flytrafikken i vores lufthavne fortsatte i 2017. Amsterdam Lufthavn Schiphol har faktisk næsten nået det maksimale antal tilladte flyoperationer,” siger Jos Nijhuis, der er administrerende direktør hos Royal Schiphol Group.

”Dette kræver nye aftaler på den langsigtede kloge og bæredygtige udvikling af luftfart på den anden side af 2020, så vi kan fortsætte med at opfylde vores socioøkonomiske rolle – at forbinde Holland med resten af ​​verden.”

I 2017 var der 496.748 flyoperationer i Amsterdam-Schiphol, og lufthavnen har dermed stort set nået sit maksimum på 500.000 årlige flyoperationer til og med 2020. Luftrummet over lufthavnen er således yderst presset, og den velkendte sætning ”Only the sky is the limit” er en ganske rammende beskrivelse af lufthavnens situation netop nu.

Vil undgå flaskehalse
Amsterdam-Schiphol laver løbende investeringer i infrastruktur som eksempelvis den nye kombinerede finger og terminal, der efter planen skal åbne i slutningen af 2019. Disse investeringer foretages for at sikre en fortsat høj kvalitet for passagerer og de flyselskaber, der benytter lufthavnen.

Lufthavnen vil desuden, indtil den nye figner åbner, træffe foranstaltninger, der gør, at man i spidsbelastningstidspunkter undgår de værste flaskehalse rundt om i terminalerne.

68,5 millioner passagerer strøg gennem Amsterdam-Schiphol i 2017, og det er 7,7 procent flere end året før.

Royal Schiphol Group offentliggjorde i sidste uge sine resultater for 2017, og her fremgår det, at nettoresultatet var 8,7 procent lavere end i 2016 og er på 280 millioner euro (små 2,1 milliarder kroner, red.). Det lavere nettoresultat skal blandt andet ses i sammenhæng med, at Amsterdam-Schiphol som før beskrevet foretager operationelle foranstaltninger for at imødekomme væksten i antal passagerer.

 

Relaterede artikler:

Schiphol bygger ’grøn’ mini-terminal

Kaos i Amsterdam-Schiphol lufthavnen

Passagerkaos i Amsterdam-Schiphol

Ny rekord for Amsterdams lufthavn

Aarhus Lufthavn tror på ruter til Frankfurt og Amsterdam