- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Analytiker: Risiko for SAS-strejke i august

Danske Markets-analytiker mener, at der er risiko for en SAS-strejke i august måned afhængig af ledelsens udspil til spareplan.

Måske kan skandinaviske flyrejsende begynde at indstille sig på en faglig konflikt mellem SAS-ledelsen og personalet. Det er i hvert fald konklusionen hos analytiker Johannes Møller fra Danske Markets i en vurdering forud for offentliggørelsen af SAS kvartalsmeddelelsen og en ledsagende spareplan idag.

Udover frygten for en strejke vurderer analytikeren, at SAS kommer ud med et underskud på mere end 1,2 mia. svenske kroner i 2. kvartal. Selvom SAS har taget meget kapacitet ud i 2. kvartal, er det vurderingen, at selskabet ikke hurtigt nok har kunnet nedbringe de faste omkostninger, hvorfor der forventes et underskud i denne størrelse.

I det hele taget er der mange gætterier og spekulationer forud for kvartalsmeddelelsen fra SAS. I en kronik i Dagbladet Politiken den 10. august under overskriften “SAS har brug for modige og fundamentale forandringer“ efterlyser Nicolas E. Fischer, formand for HK Luftfart mere ansvarlighed hos den danske regering. Han mener, at det danske samfund bruger milliarder på vejnet, skinner og tog, men flytransporten er overladt til sig selv – og tilfældigheder.

Nicolas E. Fischer

Nicolas E. Fischer, HK Luftfart

Nicolas E. Fischer mener ikke, at SAS er et hvilket som helst privat selskab – “det er bare noget vil leger….“ ,skriver han. Når de tre skandinaviske stater Danmark, Norge og Sverige tilsammen ejer 50 % af luftfartsselskabet – og fagforeningerne har købt aktier for et millionbeløb, så mener fagforeningsformanden, at der må være en aktiemajoritet, der formodes først og fremmest at interessere sig for, at SAS udfylder sin samfundsmæssige funktion.

Ifølge Nicolas E. Fischer udtalte SAS-koncernchefen Mats Jansson for et år siden, at “hvis vi ikke lykkes, er halvdelen af ansvaret mit, og halvdelen af ansvaret fagforeningernes.“ I april 2009 meddelte ledelsen så, at besparelserne kørte “on track“, således at fagforerningerne via medarbejderne havde opfyldt deres forpligtelser. Men Nicolas E. Fischer mener samtidig, at SAS-koncernchefen stadig mangler at levere varen. En vare som blev præsenteret som et “unikt, differentierende kommercielt koncept.“.

Om “Core SAS“ strategien får lov at fortsætte i uforandret form, eller om SAS vil skabe et unikt, differentierende kommercielt koncept gennem adoption af idéen om et FlySAS.com lavprisflyselskab vil måske blive besvaret idag.

Under alle omstændigheder er det sikkert, at skandinavisk luftfart er inde i sin absolut mest afgørende fase nogensinde.