- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ancillary revenue eksploderer til 175 milliarder i 2011

Ifølge en helt ny analyse vil verdens luftfartsselskaber i år omsætte for 175 milliarder kroner i såkaldte ancillary revenues, der dækker over tillæg, afgifter, ekstra tilvalg og services. De ekstraordinære indtægter redder ifølge IATA branchen fra et samlet underskud.

Passagerne kan lige så godt vænne sig til det. De lave billetpriser lokker kunderne inden for i butikken, men når man er færdig med at handle, har man købt meget mere end det, man oprindeligt havde planlagt. Eller i hvert fald betalt mere, end man regnede med for varen.

Sådan fungerer en stor del af detailhandelen, der lokker forbrugerne med lave priser og gode tilbud, og sådan fungerer luftfartsselskaberne også. Priskrigen på flybilletter trækker trækker passagererne til. Men priserne er så lave, atden del af forretningen skaber underskud.

Derfor kompenserer luftfartselskaberne for de lave billetpriser med andre indtægter. Ifølge en helt ny analyse fra IdeaWorks vil verdens luftfartsselskaber i år omsætte for $32,5 milliarder i såkaldte ancillary revenues, der dækker over tillæg, afgifter, ekstra tilvalg og services.

Det svarer til ikke mindre end 175 milliarder danske kroner og er en stigning på 44 % i forhold til 2010.

Undersøgelsen er lavet i samarbejde med distributionsselskabet Amadeus, og tager udgangspunkt i en vurdering af mere end 200 luftfartsselskaber. Og alt tyder på en fortsat stærk vækst i disse tillæg og gebyrer, fordi en skarp priskrig og højere brændstofpriser tvinger luftfartsselskaberne til at tjene ind på gyngerne, hvad de mister på karrusellen.

“I takt med at ancillary revenues fortsat vokser meget hurtigt, ser vi en stigende interesse fra full service luftfartsselskaberne, der er begyndt at implementere ancillary services gennem GDS-systemer som Amadeus,“ siger Holger Taubmann, der er Vice President for Distribution hosAmadeus.

Det er tidligere blevet vurderet, at luftfartselskaberne på globalt plan kan øge indtægterne fra ancillary revenue til mere end 565 milliarder danske kroner over de kommende år.

Branchen ville have underskud udenancillary revenue

Ifølge The International Air Transport Association (IATA) er indtægterne fra ancillary revenue årsagen til, at luftfartssselskaberne som helhed ventes at generere et overskud i 2011 på $4 milliarder.

Havde man ikke haft disse ekstraordinære indtægter fra andre services, gebyrer og afgifter ville kombinationen af lave billetpriser og høje brændstofomkostninger have skabt et samlet underskud.

Der er dog ikke alene tale om mere eller mindre skjulte gebyrer og afgifter, men også ekstra services og ydelser, der er skræddersyet til flyvningen. Dermed udvider luftfartsselskaberne deres indtægterne med alt fra salg af drikkevarer, billeje, hotelbooking, salg af tasker og kufferter, adgang til wifi, særlige sædevalg, tidligt boardingogbestilling afa la carte mad på langdistanceruter.

Ser man på fordelingen af indtægterneser det de gamle netværksselskaber, der står for den største fremgang. Alene de store amerikanske netværksselskaber ventes i år at øge indtægterne fraancillary revenue med 87 % til $12,5 milliarder.

Blandt de dygtigste til atgenerere de ekstraordinære indtægter er dog fortsat selskaber som Ryanair, AirAsia, easyJet og Aer Lingus. I 2011 vil næsten 20 % af disse selskabers samlede omsætning stamme fra posten medancillary revenue.