- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Anmeldelse: På nettet i luften med Norwegian

Lækkert men en anelse langsomt og tålmodighedskrævende. Det er konklusionen på CHECK-IN.dk’s test af Norwegians trådløse internet i sine fly.

Når man bestiller en billetpå Norwegians hjemmeside,viser et særligt symbol,om der er trådløst internet ombord på den pågældendeflyafgang. På flyenes stolerygge gør selskabet desuden opmærksom på, at de er Europas første luftfartsselskab med Wi-Fi.

Men hvad kan man så forvente, når tænder pc’en eller ipad’en i 10 kilometers højde? CHECK-IN.dk har testet det trådløse norske internet på tre flyvninger. På København – Oslo, Oslo – København og Aalborg – København.

Den vigtigste konklusion er, at det gælder om at være hurtig og samtidig tålmodig. På den korte smuttur fra Aalborg til København er det muligt at bruge elektronisk udstyr i i alt 14 minutter.

De tre første minutter går med at computeren finder netværket i flyet og at man får åbnet Norwegians særlige startside, hvor man som en fed feature får præsenteret flyets aktuelle højde, placering og fart. Desuden har selskabet udstyret siden med en smart lille knap, der gør det muligt at fortælle ens venner på Facebook, at man nu er online i 10 kilometers højde. Passagererne får blæret sig over for vennerne, mens Norwegian får gratis reklame. Omkring 80 procent besøger da også Facebook som det første.

Når man er koblet op, gælder det om at finde tålmodigheden frem. For der kan gå pænt lang tid inden computeren kan vise selv simple internetsider, eller at e-mails har forladt indbakken. Og ofte sker der bare ikke noget. Så er det nødvendigt at logge helt af og på igen.

Et minuts live tv
CHECK-IN.dk prøvede både at sende mails, gå til sider med meget og lidt grafik samt se tv-indslag fra en række nyhedssites. Den hårdeste udfordring af det flyvende internet kom, da vi i løbet af de 14 onlineminutter på flyvningen fra Aalborg til København forsøgte at få hul igennem til live tv-signalerne fra DR og TV2 på dr.dk/nu og tv2play.dk – det tidligere TV2 Sputnik. Efter 13 minutter tonede et meget pixeleret signal fra DR’s nyhedskanal DR Update frem på skærmen. Billedsiden var ubrugelig, mens lydsiden var upåklagelig god.

Men så tændte kaptajnen efter et minut skiltet med sikkerhedsbælterne, og det var tid til at lukke det elektroniske grej ned.

Det er uden tvivl en lækker service at kunne komme online, når man alligevel sidder i flyet. Man kan få besvaret mails og komme up to date med hvad der er sket i verden omkring en, hvis man for eksempel er på vej fra et møde i udlandet til hjemadressen, og gerne vil nå mere end hvad man kan nå at ordne fra smartphonen på gåturen fra gaten og ud til bilen i lufthavnen.

Med et par dybe indåndinger, en kop kaffe og måske en sludder med sidemanden m/k mens man venter, så fungerer det faktisk.

Kortlægge brugsmønstre
Norwegians danske presse- og markedschef, Johan Bisgaard Larsen, forklarer, at selskabet er meget opmærksom på problematikken omkring hastigheden.

”Vi er ved at kortlægge hvordan folk bruger internettet ombord. Hvad bruger de det til, og hvor stor båndbredde bruger de. På baggrund af det vil vi se på en række løsninger, der kunne gøre oplevelsen bedre. Det kunne for eksempel være større båndbredde ind til flyet,” siger Johan Bisgaard Larsen.

Den lave hastighed skyldes, at der kun er én 8 Mbit/s-forbindelse fra flyet og ud i verden. Og det er den forbindelse, som alle de surfende passagerer skal deles om. På alle de tre testflyvninger har alle 186 sæder i flyene været tæt på optagede. Selvom langt fra alle går online, så er der naturligvisrift om den beskedne båndbredde.