- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Asiatiske flyselskaber flyver i rødt

Hong Kong-flyselskabet Cathay Pacific melder om det største halvårsunderskud i to årtier, mens Thai Airways, ligeledes er fløjet i rødt i de første seks måneder af 2017.

Det første halvår af 2017 har formentlig resulteret i dybe panderynker hos det Hong Kong-baserede luftfartsselskab Cathay Pacific, efter man har præsenteret regnskabet for de første seks måneder.

Cathay Pacific melder om et underskud på knap 1,7 milliarder kroner i første halvår af 2017 mod et overskud på 286 millioner kroner i første halvår af 2016. I de sidste seks måneder af 2016 havde Cathay Pacific et underskud på 753 millioner kroner, og tendensen med røde tal er således fortsat ind i indeværende år.

Forskellige ændringer i flyindustrien fortsætter med at påvirke Cathay Pacific og har vanskeliggjort driften i første halvdel af 2017, lyder det i en pressemeddelelse fra flyselskabet. Cathay Pacific er blevet påvirket af de samme faktorer som i 2016. Hård konkurrence med andre flyselskaber er den altovervejende årsag til underskuddet, men også højere brændstofpriser og større omkostninger i flyvedligehold har spillet negativt ind på resultatet.

Hård konkurrence
Cathay Pacific har store udfordringer med kinesiske flyselskaber, der tilbyder kunderne billigere og direkte fly fra byer som Shanghai, Guangzhou og Shenzhen, hvor de to sidstnævnte ligger tæt ved Hong Kong. Den voksende rigdom i de store byer i det sydlige Kina har sat Hong Kongs status som en populær transferlufthavn under pres – og dermed også Cathay Pacific.

Cathay Pacific har derfor mere end nogensinde brug for at ruste sig over for den øgede konkurrence på markedet, og det er man også bevidst om.

”Vi skal styrke vores brand og samtidig bevare vores højde standarder, identitet og ekspertise i et udfordrende miljø. Målet er et langsigtet og bæredygtigt opsving i indtægter og økonomisk ydeevne,” skriver flyselskabet.

I de første seks måneder af 2017 havde Cathay Pacific en omsætning på 26 milliarder kroner, og det er et fald på 3,9 procent i forhold til samme periode i 2016. Flyselskabets udbudte sædekapacitet steg med 1,1 procent som følge af en ny rute til Tel Aviv samt et øget antal frekvenser på andre ruter. Flyselskabet har i øvrigt i flere år overvejet en rute fra Hong Kong til København.

Cathay Pacific fik i første halvår af 2017 leveret seks nye Airbus A350-900-fly og et enkelt i juli måned. Selskabet forventer at modtage yderligere fem fly af samme type i resten af 2017, og det vil bringe antallet af denne flytype op på 22. Herudover pillede selskabet fire fly af typen Airbus A340-300 ud af flåden og et enkelt Boeing 747-400BCF, der er blevet omdannet til fragtfly.

Thai tilbage i rødt
Der er også underskud hos et andet asiatisk flyselskab i første halvårsregnskab for 2017. Thai Airways, der dagligt flyver fra alle tre skandinaviske hovedstadslufthavne til Bangkok, har haft et svagt andet kvartal, og det har haft negativ indflydelse på resultatet, som er tilbage i røde tal.

Ifølge luftfartsmediet Air Transport World er Thai Airways kommet ud af første halvår i 2017 med et underskud på 378 millioner kroner. I samme periode året før havde flyselskabet et overskud på 585 millioner kroner.

Det negative halvårsregnskab skal ses i lyset af, at flyselskabet havde et nettotab på 982 millioner kroner i perioden fra april til juni, hvilket er 79 procent højere end det negative resultat for de samme tre måneder i 2016. På trods af overskud i de første tre måneder af 2017, kom Thai Airways således ud med et underskud i halvårsregnskabet.

Udvidelse af flåden
En stigning i brændstofpriserne på 20 procent i forhold til 2016, og et fald på 10,9 procent i passagerindtægter, er et par af de faktorer, som har været med til at sende halvårsresultatet for 2017 i rødt hos Thai Airways.

I 2015 havde Thai Airways et underskud på 2,5 milliarder kroner, mens resultatet blev vendt på hovedet i 2016, hvor flyselskabet for første gang i flere år kunne præsentere et lille overskud på knap ni millioner kroner.

I første halvår af 2017 øgede Thai Airways sin flåde til 97 fly efter leveringen af to Airbus A350. Det samlede antal fly inkluderer også 20 Airbus A320 fra datterselskabet Thai Smile. I anden halvdel af 2017 vil Thai Airways få leveret tre nye Airbus A350 og to nye Boeing 787-9 Dreamlinere, mens flyselskabet i samme periode vil udfase to leasede Airbus A330-300’ere.