- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Asiens lavprismarked har overhalet Europas

Lavpris-flyselskaberne i Asien kunne sidste år for første gang samlet set udbyde flere sæder end de europæiske lavprisselskaber tilsammen.

Markedet for lavprisflyvninger i Asien er vokset eksplosivt inden for de seneste 10 år og har nu overhalet det europæiske lavprismarked målt på antallet af udbudte sæder. Det viser en ny analyse fra analysevirksomheden anna.aero.

I 2017 udbød de asiatiske lavprisselskaber næsten 478 millioner sæder på deres fly, mens de europæiske lavprisselskaber udbød 467 millioner sæder. Kapaciteten på lavprismarkedet i Asien var således 11 millioner sæder større end i Europa, mens det året inden forholdt sig omvendt. I 2016 var der nemlig 13 millioner flere sæder på lavprisflyene i Europa end i Asien.

I 2030 kan Asien stå for halvdelen af lavprismarkedet
I gennemsnit er antallet af lavprissæder i Asien siden 2008 vokset med 19 procent hvert år, og alene sidste år blev der tilføjet 73 millioner ekstra sæder i forhold til året før. I år forventes væksten dog at være på et noget lavere niveau – 11 procent, så antallet af sæder inden udgangen af 2018 kommer op på 532 millioner ifølge analysen fra anna.aero.

Det asiatiske marked tegner sig nu for 28 procent af det globale marked for lavprisflyvninger, mens det for 10 år siden blot udgjorde 10 procent. Ifølge analysen fra anna.aero kan Asien i 2030 potentielt komme til at stå for 50 procent af det globale lavprismarked som følge af den store vækst i den asiatiske flytrafik.

Indisk selskab er størst
Indiske IndiGo er det største lavprisselskab i Asien med over 71 millioner sæder om året og en vækst i antallet af sæder på 22 procent sidste år.

Næststørst er indonesiske Lion Air med 52 millioner sæder årligt efterfulgt af malaysiske AirAsia med 37 millioner, Thai AirAsia med 26 millioner og filippinske Cebu Pacific Air med 22 millioner sæder.

Den største procentuelle vækst i sædekapaciteten sidste år kom fra vietnamesiske VietJetAir med en vækst på 30 procent til 21 millioner sæder.

Lavprisselskabernes markedsandel er størst i Indien, hvor de med 121 millioner sæder om året står for 60 procent af det samlede udbud af flysæder, mens de i Filippinerne står for 55 procent og i Malaysia for 54 procent.

Kun tre asiatiske lande har ikke lavprisselskaber
I Kina – Asiens største marked for flyrejser med over 721 millioner sæder om året – har lavprisselskaberne ”kun” en markedsandel på 9,5 procent – hvilket dog løber op i næsten 70 millioner sæder om året.

Kun i tre lande i Asien har lavprisselskaberne slet ingen tilstedeværelse, skriver anna.aero. Det drejer sig om Nordkorea, Bhutan og det lille ørige Cocosøerne nordvest for Australien.

 

Relaterede artikler:

Thai AirAsia X vil starte rute til Stockholm

Indere vil åbne europæiske lavpris-ruter

Nyt JAL-lavprisflyselskab vil flyve til Europa