- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Atlantic afvikler og vender hjem

Atlantic Airways dropper charterproduktionen og afhænder en tredjedel af Airbus-flåden. I stedet vil selskabet indfri færingernes ønsker og satser nu stort på hjemmemarkedet.

(VÁGAR) Atlantic Airways satsede stort med forventningen om at lave en god forretning, da selskabet meldte sig på banen for charterflyvninger og anskaffede en ekstra Airbus A319 til formålet. Imidlertid gik strategien ikke som ventet, og det blev et dyrt bekendtskab for Atlantic Airways. Nu har selskabet opgivet chartereventyret. Det er én af de centrale dele af den nye Strategi 2018, som Atlantic Airways i går fremlagde på et pressemøde i Vágar Lufthavn.

I stedet for vil man nu vende blikket mod hjemmemarkedet, hvor man igennem en analyse har fået anskueliggjort den kritik, der længe har floreret omkring Atlantic Airways på Færøerne. I den brede færøske befolkning har selskabet nemlig ikke kun været kendt for den gode service ombord, men også for høje priser og mangel på ruter og frekvenser til efterspurgte destinationer.

Med analysen har selskabet nu forsøgt at indkredse kritikpunkterne og finde frem til, hvordan de kan imødekommes – og det vil Atlantic Airways nu stræbe efter at gøre, sagde selskabets CEO, Jørgen Holme på pressemødet.

Ny flytype i flåden
Afviklingen af de internationale ambitioner med ekstra fly til charter-ture udenfor Færøerne betyder først og fremmest, at Atlantic Airways vil afhænde et af sine tre Airbus A319-fly. Flyet har 144 sæder og er dermed alt for stor til at lave en god forretning med på mange af de nærruter, som selskabet vil satse på. Selv med to Airbus A319-fly forventer selskabet i perioder at kunne leje et fly ud, som følge af den stærkt sæsonbetonede efterspørgsel.

Fokus er at skabe et rutenet med frekvente forbindelser mellem Færøerne, Norge, Island og Storbritannien, fortalte Jørgen Holme. NORD, som initiativet hedder, skal understøtte vækstmulighederne for færøsk erhvervsliv, men vil også være til glæde for befolkningen og for turister, der ønsker at besøge Færøerne.

Atlantic Airways planlægger fra foråret 2015 at leje et fly specifikt til dette formål. Selskabet kan dog ikke på nuværende tidspunkt offentliggøre, hvilken flytype man påtænker. Valget står mellem et 50 sæders jetfly af typen Embraer E145 eller CRJ200, eller et 70-sæders Dash 8-fly, sagde direktøren. Noget kunne dog tyde på, at det er førstnævnte, idet denne er afbilledet i Atlantic-farver i brochuren, der fortæller om den nye strategi, som også er blevet rundsendt til alle husstande på Færøerne.

Det første skridt på NORD bliver taget til efteråret, når Atlantic Airways vil flyve to gange ugentligt til Bergen i Norge foruden de faste afgange, der allerede eksisterer til Reykjavik på Island. Aberdeen i Storbritannien vil blive føjet til fra foråret 2015.

Lukker Jylland om vinteren
Strategien har dog også betydet, at enkelte ruter må lade livet. Først og fremmest bliver den tabsgivende rute til London afviklet, imens sommerruten til Milano flyttes til Mallorca. Derudover vil flyvningerne til Jylland i vinterhalvåret blive erstattet med muligheden for at flyve via København uden merpris. Til gengæld gør den nye strategi, at Atlantic kan skrue op på København efter behov, sagde Jørgen Holme.

Men det er ikke kun afgange og frekvenser som færingerne skal begunstiges med. På pressemødet kunne Jørgen Holme fortælle, at man fra dags dato har lanceret en lavpriskalender med tilhørende lavprisbilletter på flyvningerne til København. Der er tale om priser ned til 799 kroner for en oneway på op til 20 sæder per afgang.

Disse billetter kan ikke refunderes eller ombookes og skal bookes 60 dage før afrejse. Derudover vil de øvrige billettyper, der giver forskellige grader af fleksibilitet fra efteråret blive gjort mere gennemskuelige.

Den nye strategi betyder også, at Atlantic Airways vil afvikle sit salgskontor i Danmark. Medarbejderne er ifølge Jørgen Holme tilbudt stilling på Færøerne, imens to medarbejdere fortsat skal stå for markedsføringen i Danmark.