- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Automatiske bag drops i Hamborgs lufthavn

Lufthavnen har introduceret 10 moderne let tilgængelige selvbetjenings bag drops, som gør det hurtigere og mere fleksibelt at komme videre til flyafgangen.

Med en række nye fuldautomatiske bagage drop, får passagererne større uafhængighed og fleksibilitet i forbindelse med udrejse fra Hamborgs lufthavn. Målet er at sende passagererne videre til flyene uden tidsrøvende processer.

Siden starten af november 2017, har 10 ’self bag drop kiosks’ været i drift i Hamborgs Terminal 1. De er nu officielt åbnede ligesom fire desuden har fået automatiseret check-in. Kioskerne, der er udviklet og produceret af Materna GmbH i Dortmund, er teknisk udrustede til at yde service for alle flyselskaber, og anvendes indtil videre af Air France, KLM og easyJet. Andre flyselskaber kommer til i nær fremtid, skriver news8paper.

“Allerede efter en kort periode i drift kan vi se, at vores passagerer ikke har problemer med det nye udstyr”, siger Johannes Scharnberg, Director of Aviation, Hamburg Airport. “Vi er også tilfredse med systemets stabilitet. Mange passagerer har allerede opdaget fordelene og har givet positivt feedback. Vi har stort set ikke mødt problemer fra passagererne med hensyn til brugen. Systemet et enkelt og forklarer selv hvordan det fungerer. Der er personale til stede for dem, der løber ind i forståelsesproblemer”.

Scandinavisk design
Brugervenlighed og med maksimal komfort for passagererne og flyselskaberne, samt den højst mulige sikkerhedsstandard var de vigtigste tekniske krav til producenten. Designet af det komplette system passer fint ind i arkitektur og atmosfære i terminalen.

“Med vores danske partner, Marcus Pedersen, har vi fundet en attraktiv løsning”, siger Georg Oschmann, Executive Vice President Mobility på Materna. “Og med et stort antal selvbetjeningsprojekter i over 70 lufthavne bag os, har vi en betydelig erfaring at trække på”.

Hamborgs lufthavn har fået en pioner-rolle med installationen af selvbetjenings bag drops i Tyskland. Den første kiosk blev introduceret her for tre år siden. Den nye løsning tilføjer imidlertid nye features som for eksempel bagage klassifikation. “Anlægget opdager øjeblikkeligt emner, der ikke skulle passere gennem det automatiske bagagesystem”, forklarer Reinhard Augustin, Sales Director hos Materna. “Passagererne får så besked via et display om, at bagagen er registreret som overstørrelse. Det sker for eksempel til sammenfoldede klapvogne og barnevogne, trekking rygsække med løse skulderstropper, som kan blokere bagagesystemet”.

De indtjekkede emner bliver automatisk fotograferet. “I forbindelse med beskadigelse eller tab, gør det beviset lettere for passageren med hensyn til bagagens tilstand ved check-in”, fortsætter Reinhard Augustin.

God kundeservice
“Reducerede ventetider og kortere distancer for passagererne betyder mere tid til afslapning inden selve rejsen. Passagererne skal ikke længere vente på, at check-in skrankerne åbner, men kan opleve lufthavnen som et positivt udgangspunkt for hele rejsen. De får bedre tid til at komme omkring og nyde atmosfæren”, understreger Johannes Scharnberg fra Hamborgs lufthavn.“Men også flyselskaberne har fordel af vores udvidede service, som giver dem mulighed for en mere afslappet service over for deres kunder”.

Relaterede artikler:

Flyrejser fra Hamborg kan blive billigere

EasyJet lukker base i Hamborg

En million passagerer fra Hamborg til New York