- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Blandet modtagelse af CPH-strategi

SAS klapper i hænderne over Københavns Lufthavns nye ambition om at blive Nordeuropas vigtigste hub. Hos Norwegian er man kun interesseret i, at de nybygninger, der er en del af strategien, ikke gør det dyrere at være luftfartsselskab i Kastrup.

Med massive investeringer i nybyggeri vil Københavns Lufthavn tage kampen op med Amsterdam og Helsinki i et forsøg på at manifestere sig som Nordeuropas vigtigste hub.

Det fremgår af lufthavnens nye strategi ”World Class Hub”, der blev offentliggjort i sidste uge. Lufthavnen kan dog ikke skabe et hub i verdensklasse alene. Der skal flyselskaber til at flyve passagererne ind til lufthavnen, og i Amsterdam har KLM eksempelvis været en meget central motor i opbygningen af lufthavnens position som Nordeuropæisk knudepunkt.

Når Københavns Lufthavn erklærer krig mod lufthavnen i Amsterdam, så er det lige så meget en krigserklæring mod KLM, der ifølge lufthavnenhar etableret 11 ruter fra Norden til Amsterdam. De passagerer vil Københavns Lufthavne have tilbage. Men det kræver hjælp fra et flyselskab med en stærk position i København. Og her peger alle pile på SAS, der tegner sig for mere end 40 procent af trafikken i lufthavnen.

Hos det skandinaviske flyselskab er man da også parat til at give en hånd med.

”Vi er begejstrede for, at Københavns Lufthavn vil styrke sin position som hub. Vi ser vores samarbejde med lufthavnen som et strategisk partnerskab, hvor vi har en fælles interesse i at blive stærkere,” siger Lars Wigelstorp Andersen, direktør public affairs og infrastruktur i SAS.

Må ikke blive dyrere

Hos Norwegian er begejstringen for lufthavnens nye strategi mere behersket.

Som lavprisflyselskab flyver Norwegian ikke passagererne ind til et hub og derfra videre. Her handler det om at flyve direkte. Så fokuseringen på at styrke Københavns rolle som nordeuropæisk hub har ikke den store betydning for Norwegian. Lufthavnen er velkommen til at styrke sin position – bare det ikke bliver dyrere at være Norwegian i Københavns Lufthavn.

”Kastrup er givetvis en vigtig lufthavn for os og det er altid positivt, når en lufthavn vil gøre sig mere attraktiv over for passagererne – så længe det ikke bliver dyrere for os som luftfartsselskab at flyve fra lufthavnen,” understreger Åsa Larsson, informationschef i Norwegian.

Lars Wigelstorp Andersen fra SASforventer ikke, at lufthavnens investeringer for 4 – 5 milliarder kroner i nybyggeri vil betyde højere priser for luftfartsselskaberne.

”Jeg er overbevist om, at regningen bliver betalt via den vækst, som det her initiativ skaber. Desuden har vi allerede indgået en aftale om hvad priserne skal være frem til 2015,” siger Lars Wigelstorp Andersen.