- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Boeing 747 landede uden hovedlandingsstel

Et stort Boeing 747-400 fra British Airways måtte sikkerhedslande i Heathrow Lufthavn uden at kunne få hovedlandingsstellet slået ud.

De 293 passagerer og 14 besætningsmedlemmer om bord på British Airways flight BA295 fra London-Heathrow til Chicago fik sig den 30. januar en lidt anderledes flyvning end forventet.

Omkring to og en halv time inde i flyvningen med det store Boeing 747-400 fly befandt flyet sig i 10 kilometers højde på en position omkring 300 kilometer syd for Keflavik-lufthavnen på Island, da piloterne besluttede at vende om som følge af tekniske problemer. Det skriver Aviation Herald.

På vej ind mod London-Heathrow valgte piloterne at dumpe brændstof samtidig med, at landingsstellet blev slået ud meget tidligt på indflyvningen. Piloterne rapporterede efterfølgende om en cockpit-indikation af, at hovedlandingsstellet ikke var slået ud. Således var det kun landingshjulene under flyets næse og på den centrale del af flykroppen, der var foldede ud, hvilket naturligvis ville betyde noget for balancen i forbindelse med landingsafløbet.

Boeing 747-flyet blev gjort klar til en sikkerhedslanding på Heathrows bane 27R og stoppede på landingsbanen efter et udramatisk landingsafløb. Herefter var banen lukket i en time, indtil flyet var blevet trukket væk fra banen.

Da flyet kom til standpladsen, blev passagererne bedt om at forlade flyet meget langsomt, da der ellers var risiko for at det ville tippe, således at halen ville ramme jorden.

Herefter blev et erstatningsfly indsat, således at passagererne nåede frem til Chicago med ni timers forsinkelse.


Mange hændelser
Det omtalte fly var G-CIVX, som British Airways har haft i flåden i mere end 17 år. Boeing 747-flyet blev efter hændelsen taget ud af drift og har ikke været i luften siden.

Siden efteråret 2010 har der været rapporteret fem offentligt kendte hændelser med G-CIVX. Den 2. oktober måtte flyet returnere til Heathrow Lufthavn efter at være kommet i luften på en flyvning til New York. Der var en indikation af, at en dør ikke var korrekt lukket.

Den 30. marts var den gal igen. Her måtte piloterne afbryde starten fra lufthavnen i Johannesborg, da der lød et højt brag, hvorefter en af motorerne fejlede. Flyet måtte tilbage til teknikerne, og næste dag blev der gjort et nyt forsøg, hvor starten endnu engang måtte afbrydes. Denne gang med en brændstoflækage.

En anden hændelse med fejl på landingsstellet fandt sted den 5. august 2013, hvor Boeing 747-flyet måtte returnere til Heathrow Lufthavn og sikkerhedslande, efter at piloterne havde modtaget en advarsel om, at der var problemer med landingsstellet. Flyet skulle ellers have været til Hong Kong som rutenummer BA025.

Den seneste registrerede hændelse før den nylige situation i London, skete den 19. juli 2014, hvor flyet var på vej fra London-Heathrow til Sao Paulo som rutenummer BA247. Da flyet befandt sig 220 kilometer nordvest for Lissabon, besluttede piloterne sig for at sikkerhedslande i den portugisiske hovedstad på grund af fejl på de elektriske systemer.

Foto: (Wael AL-Qutub)