- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Boeing haler ind på Airbus: 51 procent stigning

Boeing haler ind på Airbus, når det gælder antallet af leverede kommercielle fly. Airbus har dog stadig en del flere fly i ordrebøgerne og mønstrer et overskud, mens Boeing har underskud.

Selvom Boeing stadig må leve med et produktionsloft over antallet af Boeing 737 MAX-fly, der kan produceres hver måned, der godt nok blev hævet af FAA fra 38 til 42 i oktober, så er den store flyproducent ved at hale ind på Airbus, når det gælder antallet af leverede fly.

En sammenligning af de to flyproducenters kvartalsrapporter viser således, at Boeing i de første ni måneder af 2025 har leveret 440 fly, hvilket er 51 procent flere end i samme periode i 2024, hvor den store amerikanske producent leverede 291 fly. I samme periode leverede Airbus 507 kommercielle fly.

Boeing rapporterer, at man, når det gælder kommercielle fly, havde en omsætning på 11,1 milliarder dollars, hvilket er en stigning på 49 procent, som primært skyldes det øgede antal leverancer.

Særligt 777X-programmet var en hæmsko
Boeing oplyser, at driftsmarginen blev negativt påvirket af en nedskrivning på 777X-programmet.

Boeing har nemlig måttet skubbe produktionen af flyene helt til 2027, hvilket vil koste Boeing fem milliarder dollars i bøder for forsinkede leveringer. Det er primært lovmæssige benspænd, som forsinker flytypen.

”Selvom vi er skuffede over forsinkelsen i tidsplanen for 777X, klarer flyet sig fortsat godt i testflyvningerne. Vi forbliver fokuserede på det videre arbejde med at færdiggøre vores udviklingsprogrammer og stabilisere vores drift, så vi fuldt ud kan genoprette virksomhedens resultater og genskabe tilliden hos alle vores interessenter,” siger Boeings administrerende direktør, Kelly Ortberg.

Fortsat underskud på kommercielle fly
Til gengæld kan man for 787-programmet glæde sig over, at man har stabiliseret en produktion på syv fly om måneden.

Boeing siger, at man alt i alt har modtaget 161 nettoordrer i kvartalet, herunder 50 787-fly til Turkish Airlines og 30 737-8-fly til Norwegian Group.

I alt blev der leveret 160 fly i tredje kvartal, og det er ifølge Boeing det højeste kvartalsvise antal siden 2018 – og ordrebeholdningen omfattede over 5.900 fly til en samlet værdi af 535 milliarder dollars.

Men de kommercielle fly er stadig en underskudsforretning for Boeing. Selvom man hævede omsætningen på kommercielle fly med 66 procent i de første ni måneder af 2025 – fra 18 til 30 milliarder dollars – så er underskuddet, når det gælder de kommercielle fly, steget fra 5,8 til 6,4 milliarder dollars.

Alt i alt viser Boeings bundlinje et underskud på rundt regnet seks milliarder dollars i årets første ni måneder, hvilket dog er en forbedring sammenlignet med året forinden, hvor det lød på rundt regnet otte milliarder dollars.

Flere fly i ordrebøgerne hos Airbus
Selvom Boeing haler ind på Airbus, når det gælder leverancer af fly, så er billedet et noget andet, når man ser i de to flyproducenters ordrebøger. For sammenlignet med Boeings ordrebeholdning på 5.900 kommercielle fly, så lyder den på 8.665 fly hos Airbus.

Hos Airbus kan man også glæde sig over, at der bestemt ikke er røde tal på bundlinjen her. Her viser regnskabet nemlig, at den europæiske flyproducent i årets første ni måneder løftede overskuddet med 46 procent – fra 1,8 milliarder euro i 2024 til 2,6 milliarder euro i år.

Ud af de 507 kommercielle fly, som Airbus har leveret i årets første ni måneder, var 62 Airbus A220’ere, 392 fly var i A320-familien, 20 A330’ere blev leveret, og 33 A350’ere blev leveret.

 

Relaterede artikler:

Flest fly: Airbus A320 har overhalet Boeing 737

Medie: Boeing forbereder afløser til 737 MAX

Boeing står til bøder på næsten 20 millioner kroner