- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Boeing på vej mod sommer nummer 100

Den amerikanske flyproducent Boeing kan i juli fejre 100 års jubilæum. Det hele startede i en rød lade udenfor Seattle, og i dag leverer producenten mere end 700 kommercielle fly om året.

(SEATTLE) Den største arbejdsgiver i storbyen Seattle er The Boeing Company med 78.225 ansatte. Den amerikanske flyproducent kan i år fejre hundredåret for, at William Boeing lagde grundstenen til virksomheden, da han i 1916 købte Pacific Aero Products for 100.000 dollar og flyttede hele foretagendet til sit værft ved Duwamish River i Seattle.

Herfra startede William Boeing – der havde skabt sig en formue på skovbrug – produktionen af fly, som havde vakt hans interesse bare seks år forinden i 1910 til Los Angeles Air Show. Det var det første af sin slags i USA. Selv prøvede han at flyve i 1914 og blev året efter pilot.

Model 80A-1 kan ligeledes betragtes på nært hold i museet. (Foto: Morten Lund Madsen)

Model 80A-1 kan ligeledes betragtes på nært hold i museet. (Foto: Morten Lund Madsen)

I starten byggede Boeing sine fly som søfly på pontoner, så de kunne lette fra vandet ud for værftet, for Boeing havde ikke egen startbane. Alternativt blev flyene ind til 1935 sejlet til en startbane nord for fabrikken.

Nej til første fly
Det første fly fra Boeings fabrik var søflyet B&W designet til flåden, som dog afslog at købe flyet. I stedet endte flyene på en flyveskole i New Zealand i 1918.

Anderledes succesfuldt gik det med Boeings følgende fly, Model C. Det var ligeledes et søfly, og denne købte den amerikanske flåde 51 eksemplarer af ud af 56 producerede. Model C blev i 1919 brugt af William Boeing og Eddie Hubbard på den første internationale postflyvning til Vancouver i Canada.

Og netop postflyvninger skulle vise sig at blive centrale for den kommercielle udvikling af fly, der i sin vorden udelukkende var tiltænkt militære formål.

Fra post til passagerer

I 1925 udbød den amerikanske stat for første gang luftpostruter, og Boeing designede til formålet sit første kommercielle fly, Model 40, som siden blev udvidet med plads til to passagerer og mere gods, for derved at blive dobbelt så effektivt som konkurrenternes fly.

Trods plads til passagerer havde posten dog suverænt fortrinsret, og der skulle gå indtil 1928, før Boeing designede sit første fly med det primære formål at befordre passagerer. Model 80 var det første Boeing passagerfly. Det havde plads til 12 passagerer, men allerede år

Den specialbyggede 707, der tjente som Air Force One fra1959-1962, men fortsatte i præsidentens flåde ind til 1996. (Foto: Morten Lund Madsen.)

Den specialbyggede 707, der tjente som Air Force One fra1959-1962, men fortsatte i præsidentens flåde ind til 1996. (Foto: Morten Lund Madsen.)

et efter fulgte en opgraderet variant med 18 sæder, med varme i kabinen, lædersæder, individuelt læselys og rindende vand på flytoilettet.

På dette tidspunkt var Boeing selv ude med budskabet om, at menneskeheden næppe ville få brug for støtte fly, men flyproducenten skulle selv være med til at hæve den barre adskillige gange.

Første stewardesse
Med Model 80 havde den første smule luksus fundet vej til den kommercielle luftfart. I 1930 ansatte Boeing på opfordring af Ellen Church for første gang stewardesser til at servicere passagererne, hvilket var en opgave, der hidtil havde påhvilet flyets styrmand.

Church blev den første stewardesse og lige som hende, var det i starten sygeplejersker, der blev ansat som stewardesser.

Med en marchhøjde på bare 4.200 meter, var rejsen i starten af 1930’erne en turbulent affære. Det vakte derfor opsigt, da Boeing i 1938 for første gang sendte Model 307 Stratoliner på vingerne, verdens første fly med trykkabine og med en march højde på 6.000 meter, højt over vejrsystemerne.

Boeing opgav at drive flyselskab i 1934, og fokus blev vendt mod produktionen af fly.

Jetfly øger efterspørgsel
Passagerfly blev dog ikke nogen storsælgende forretning. Stratolineren byggedes i blot 10 eksemplarer, imens Boeing 314 Clipper (1939) runde 12 byggede.

Model 247 (1933) – Boeings første fly fremstillet kun af metal – blev bygget i 75 eksemplarer. Til sammenligning byggede Boeing 3.970 eksemplarer af bombeflyet B-29 og 12.731 eksemplarer af bombeflyet B-17 – i kølvandet på efterspørgslen drevet af Anden Verdenskrig.

Med freden fulgte der imidlertid en helt ny æra for Boeings kommercielle fly. I starten af 1950’erne udviklede Boeing USA’s første passagerjetfly, Boeing 707. Jetflyet nød i starten lidet interesse og tiltro blandt flyselskaberne, men med PanAm som frontløber blev realiteten en anden, og 707 blev en slående succes med 1.010 solgte.

Konkurrenten Douglas solgte til sammenligning kun halvt så mange af sin DC-8, som blandt andet var foretrukket af SAS.

Livshistorie på film
I det følgende årti lancerede Boeing endnu en salgssucces, mellemdistanceflyet 727, og i 1968 fulgte 737. 737 var egentlig blot tiltænkt en niche, men flytypen har som bekendt siden oversteget succeskriteriet om 300 solgte fly hen ved 30 gange som følge af konstant videreudvikling.

Alt har dog ikke været lutter succes for Boeing. Beslutningen om at bygge jumbojetten, 747, drev flyproducenten på randen af konkurs, men efter flyets lancering skulle efterspørgslen på flyet med plads til mere end 300 passagerer vise sig at blive enormt.

Boeing har foruden passager- og militærfly også været aktive i rumfart. Hele virksomhedens historie kan opleves på Museum of Flight, der ligger syd for Seattle i USA. I anledningen af 100-året har Boeing også valgt at skildre sin historie i en fem episoder lang dokumentar i samarbejde med tv-stationen Discovery: The Age Of Aerospace.