- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Bombardier sælger sit Dash 8 Q400-program

Efter 35 års produktion sælger Bombardier sin produktion og service af regionale turbopropfly til et andet canadisk selskab.

Den canadiske flyproducent Bombardier sælger sin produktion af det regionale turbopropfly Dash 8 Q400 til det ligeledes canadiske Viking Air.

Bombardier har de seneste år haft svært ved at sælge Q400-flyene, som har været i produktion siden 1983 med serierne Dash 8 Q100, Q200, Q300 og den nuværende Q400-serie. Flytypen blev oprindeligt produceret af de Havilland Canada, som i 1992 blev overtaget af Bombardier.

Viking Air har tidligere købt tre nedlagte flyprogrammer – Twin Otter, Beaver og CL-415 (fly til brandslukning) – fra Bombardier og genstartet produktionen af Twin Otter-vandflyene.

Bombardier siger i en pressemeddelelse, at det har indgået en endelig aftale om salg af Q-serie flyprogrammet og de Havilland varemærket til Viking Air for cirka 300 millioner canadiske dollar (næsten 1,5 milliarder kroner).

“Vi ser en stor værdi i de Havilland Dash 8-programmet med disse fly, som efterspørges og er i brug over hele verden,” siger koncernchef David Curtis fra Longview Aviation Capital Corp., som er Viking Airs moderselskab.

Ordrer på 66 fly
Bombardier har i øjeblikket ordrer på 66 Q400-fly, som endnu ikke er leveret. I alt er der produceret og leveret 580 Q400-fly, siden produktionen af dem begyndte i 1998, og samlet set er der i de fire Dash 8-serier leveret i alt 1.251 fly.

Som en del af aftalen med Bombardier vil Viking Air modtage alle aktiver og immaterielle rettigheder og typecertifikater i forbindelse med Dash 8-programmet, ligesom Viking Air påtager sig ansvaret for den verdensomspændende produktsupport af flere end 1.000 fly, som enten er i drift eller er ved at blive produceret.

Dash 8-Q400-flyene er i Danmark meget kendt på grund af den massive medieomtale flytypen fik, da SAS i efteråret 2007 i løbet af blot 49 dage havde tre alvorlige hændelser med Dash 8-Q400-fly, der måtte nødlande med fejl på landingsstel, som i alle tre tilfælde kollapsede i forbindelse med landingen.

Hændelserne fik SAS til øjeblikkeligt at sætte samtlige 27 Dash 8-Q400-fly i selskabets flåde på jorden, og siden valgte SAS at skille sig helt af med flytypen.

CRJ-programmet også i søgelyset
Samtidig med salget af Dash 8-programmet overvejer Bombardier også fremtidsmulighederne for sit aldrende program af regionale CRJ-jetfly, som heller ikke er profitabelt for selskabet.

“Vores fulde opmærksomhed er nu på CRJ-programmet,” fastslår Bombardier. ”Mens vi fokuserer på at gøre CRJ-programmet rentabelt igen, vil vi også undersøge strategiske muligheder for programmet,” siger firmaet.

Bombardiers CRJ-fly er under et hårdt konkurrencepres fra de brasilianske Embraers E-jetfly, og de nye Mitsubishi MRJ70 og MRJ90, som er i produktion med de første leverancer planlagt i 2020.

Relaterede artikler:

Q400 tilbage på SAS-ruter

Sidste Q400-fly forlader SAS-flåden

Ni Dash8 Q400-fly er blevet totalskadede