- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Brændstof 75 procent dyrere for tyrkiske flyselskaber

Den tyrkiske valuta er i frit fald, og det resulterer i markant øgede priser på flybrændstof for blandt andet Turkish Airlines.

Når tyrkiske flyselskaber i øjeblikket er på indkøb efter flybrændstof, venter der en ubehagelig oplevelse.

Prisen på flybrændstof er nemlig skudt helt i vejret på grund af et markant fald i den tyrkiske valuta, liraen. Valutaen i det store euroasiske land er på det seneste faldet med helt op til 40 procent. Det skyldes den vedvarende konflikt mellem Tyrkiet og USA, som blandt andet indebærer en amerikansk præst, der er fængslet på tyrkisk grund.

Den internationale luftfartsorganisation, IATA, har lavet et diagram over udviklingen på flybrændstofpriser i flere store lande, hvor priserne i de enkelte lande er reguleret efter den lokale valuta.

Diagrammet viser udviklingen i prisen på flybrændstof fra januar i år til indeværende måned. Det ses tydeligt, at faldet i den tyrkiske valuta har sendt prisen helt i vejret. Tyrkiske flyselskaber som eksempelvis Turkish Airlines skal således betale 75 procent mere for flybrændstoffet i dag end for bare syv-otte måneder siden.

Til sammenligning skal flyselskaber i Brasilien betale 25 procent mere, og russiske flyselskaber 23 procent mere.

Flere turister – men langt større omkostninger
Den generelle, globale politiske usikkerhed, der har taget til i det seneste halve år, har således indflydelse på flere store lande i hele verden. Store udsving på de finansielle markeder har skabt panderynker hos investorerne ved vækstøkonomier – herunder Tyrkiets.

Den faldende tyrkiske valuta vil ganske givet betyde, at flere turister vælger at rejse til Tyrkiet. Men udviklingen i valutakursen lægger pres på flyselskabernes omkostninger til flybrændstof, som bliver afregnet i amerikanske dollars. Den globale pris – i amerikanske dollar – på flybrændstof er globalt set steget med tre procent siden nytår.

Tyrkiske flyselskaber som Turkish Airlines, Pegasus Airlines og Onur Air må således punge op med et langt højere beløb, hver gang de handler flybrændstof, og de bliver på den måde udfordret hver dag for tiden.

Ifølge IATA var 25 procent af flyselskabernes driftsomkostninger i 2017 i forbindelse med flybrændstof. Luftfartsorganisationen skriver desuden, at mange flyselskaber kalkulerer med udsving i prisen på flybrændstof som en del af deres risikostyring – og for dermed at være på forkant med udviklingen i øjeblikket.

USA sanktionerer Tyrkiet
Det var også IATA, der for nyligt konkluderede, at den nuværende krise i Tyrkiet ikke vil få konsekvenser for luftfarten på globalt plan.

Tyrkiet og USA – to Nato-allierede lande – er kommet på kollisionskurs, efter den tyrkiske præsident Recep Tayyip Erdogan har afvist at løslade den amerikanske præs Andrew Brunson. Afvisningen har fået USA-præsident Donald Trump til at foretage sanktioner over for Tyrkiet, og sanktionerne vil fortsætte, hvis ikke præsten bliver løsladt, lyder det fra den amerikanske præsident.

 

Relaterede artikler:

IATA: Global luftfart vil ikke blive ramt af Tyrkiet-krise

Tyrkiske lufthavne stormer frem

Flere Tyrkiet-afgange fra København

Forbud mod flyvninger mellem Tyrkiet og USA

Flyselskaberne går fri af brændstofstigninger