- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Cargo redder Cathay Pacific fra endnu et rædselsår

Cathay Pacific gik fra et underskud i 2020 på 18,6 milliarder kroner til 4,7 milliarder i 2021. Hongkong-selskabets cargoforretning kompenserede for de store tab i passagertrafikken.

2021 var et udfordrende år for Cathay Pacific, der har base i Hongkong. Til trods for at årsregnskabet viser, at flyselskabet fik et mindre tab i 2021 end året før, vil nugældende COVID-19-restriktioner hæmme mulighederne for genopretning i løbet af 2022.

I anden halvdel af sidste år fik flyselskabet et overskud på to milliarder Hongkong dollars, hvilket svarer til 1,7 milliarder kroner, men regnskabsåret sluttede dog med et samlet tab på 5,5 milliarder Hongkong dollars (4,7 milliarder kroner).

Det er en væsentlig forbedring i forhold til sidste regnskabsår, hvor Cathay Pacific fik et samlet tab på 21,6 Hongkong dollars (18,6 milliarder kroner). I 2021 transporterede flyselskabet 85 procent færre passagerer end i 2020, men der var fortsat bud efter fragtflyvninger med selskabet, da 79 procent af selskabets indtægter i det forgange regnskabsår kom fra cargoforretningen.

Selskabet beskriver fragtaktiviteterne som “exceptionelt gode” med en stigning i omsætning på 31,8 procent og en øget loadfaktor på 8,1 procentpoint til 81,4 procent.

“I oktober transporterede vi mere end 136.000 tons fragt – det højeste på en enkelt måned siden starten af ​​COVID-19. Vores flyselskaber har transporteret mere end 190 millioner COVID-19-vacciner siden starten af ​​COVID-19,” hedder det i årsrapporten.

Udfordret af COVID-19-restriktioner
Cathay Pacific har fået en udfordrende start på 2022. Det skyldes, at styret i Hongkong har strammet de gældende regler for isolation for flybesætninger samt bandlyst flyvninger fra store luftfartsmarkeder som USA, Storbritannien og Australien.

Det har betydet, at Cathay siden januar blot har været på to procent af passagerkapaciteten og under en tredjedel af fragtkapaciteten, når man sammenligner med før COVID-19-pandemien. Ifølge Cathay vil restriktionerne koste selskabet 1,0 til 1,5 milliarder Hongkong dollars (863 millioner til 1,2 milliarder danske kroner) om måneden fra februar i år og fremefter.

Piloter isoleres i ugevis
Krigen i Ukraine har betydet, at fragtpriserne mellem Kina og Europa er steget med 34 procent ifølge Freightos Air Index. Selvom Cathay Pacific ligesom andre flyselskaber fra regionen fortsat benytter Ruslands luftrum, og dermed får en kortere flyvetid og færre brændstofomkostninger, gør restriktionerne det vanskeligt at skrue yderligere op for blusset i forretningen.

Som reglerne er nu, skal piloterne være med på, at de mindst skal opholde sig tre uger i karantæne på hotelværelser undervejs på en flyvning, og når de vender tilbage til Hongkong, skal fragtpiloter yderligere en uge i karantæne, mens piloter – der har fløjet med passagerer – skal isoleres i to uger.

Ifølge selskabets kommercielle direktør, Ronald Lam, afhænger resultaterne for resten af indeværende år af, om styret i Hongkong justerer på de gældende COVID-19-restriktioner.

”Vi er ikke så bekymrede over efterspørgslen. Den største hindring for resten af 2022 er på udbudssiden – særligt reglerne for karantæne af besætningerne. Hvis disse regler lempes i de kommende måneder, vil vi have et mere positivt udsyn på resten af året.”

 

Relaterede artikler:

Cathay-crew sov 73.000 nætter på karantænehotel

Kolleger over hele verden hylder Cathay-piloter

Hongkong-flyselskab kan udfordre Cathay Pacific