- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Charterklapsalven lever i bedste velgående

Især jyderne holder fast i traditionen med at klappe efter en pæn landing. Piloterne kan dog ikke høre bifaldet.

Klapsalver til besætningen efter en pæn landing var en fast del af en hver charterflyvetur i 1970’erne og 1980’erne. Lavere priser på flybilletter har betydet, at danskerne i dag rejser meget mere end dengang. Derfor er flyvning ikke længere så eksotisk, at man i samme grad føler sig kaldet til at applaudere når landingshjulene rører asfalten. Men charterklapsalven lever stadig og især jyderne holder den i live.

”Der er en mærkbar forskel på provinsen og storbyerne. For eksempel klapper de altid i alle de svenske provinslufthavne og også meget ofte i Aalborg, Aarhus og Billund. Til gengæld er vurderingen fra vores kabinepersonale, at det kun sker i cirka halvdelen af flyvningerne til og fra København, Stockholm og Oslo. De gætter på, at ’storbyssyndromet’ hænger sammen med, at disse passagerer oftere flyver rutefly, hvor det jo aldrig forekommer,” siger direktør Klaus Ren fra danske Jet Time, der flyver med omkring 10 fly for en lang række charterrejsearrangører.

Hos rejsearrangøren Star Tour kan man mærke, at klapsalverne ikke er så udbredte mere. Men især jyderne holder stadig fast i traditionen.

”De yngre generationer er blevet mere vant til at flyve, hvor man i 1980’erne måske kun fløj én eller to gange om året. I dag flyver vi meget mere. Det tror jeg er forklaringen på, at vi ikke ser det helt så meget mere. Jyderne klapper klart mere end sjællænderne, og på oversøiske flyvninger bliver der slet ikke klappet. Det er folk simpelthen for trætte til,” forklarer salgsdirektør i Star Tour, Stig Elling, der selv klapper efter en god landing.

Bare for meget
Også hos Thomas Cook Airlines, der blandt andet flyver for Spies, oplever man, at klapsalverne stadig lever.

”Jeg fløj hjem fra Kos i sidste uge, og da flyet havde sat hjulene på landingsbanen, klappede halvdelen af gæsterne. Klapsalven startede bag fra i flyet og udviklede sig som en bølge i flyet – dog ikke helt så hektisk som for år tilbage, da der er mange, som synes det bare er ”for meget”, forklarer kommunikationschef Torben Andersen fra Thomas Cook Airlines.

”Det var en fin og blød landing, som piloterne godt kunne være bekendt. Men hvis det er årsagen til, at vi klapper, så er det skønne, spildte kræfter, idet piloterne ikke kan høre selv den kraftigste klapsalve. Nu tror jeg heller ikke, at gæsterne klapper fordi de er trygt tilbage på jorden. Jeg tror det mere er en honorering efter en god ferie, hvor de på hjemrejsen har mødt god service om bord,” siger Torben Andersen.

På trods af hårde spark over skinnebenet fra ægtefællen gør forfatteren til denne artikel en dyd ud af at klappe efter gode landinger – også ombord på rutefly. Her er det dog ofte en solooptræden.