- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Cimber-chef: For meget dramatik

Medierne overdramatiserer en hændelse, hvor et fly fra Cimber A/S fredag kom tæt på et russisk militærfly. Det mener flyselskabets driftsdirektør.

En af weekendens helt store mediehistorier handlede om hvordan et CRJ-200 fly fra Cimber A/S fredag formiddag var kommet tæt på et russisk militærfly i luftrummet over Østersøen. Cimber-flyet fløj for SAS fra Københavns Lufthavn med kurs mod Poznan i Polen, da det måtte ændre kurs for ikke at komme faretruende tæt på et militærfly, der fløj rundt uden sin såkaldte transponder tændt.

”Det er ikke unormalt at flyvekontrollen beder fly om at dreje lidt til højre, lidt til venstre eller stige lidt,” forklarer Cimber A/S’ driftsdirektør Jørgen Nielsen, der mener, at medierne har blæst hændelsen helt ud af proportioner.

”Der er gået lidt for meget dramatik i denne her historie. Så var det heller ikke værre. Ingen har været så tæt på hinanden, at det udgjorde en fare for passagererne,” fastslår Jørgen Nielsen, der i løbet af weekenden havde travlt med at tale med medier.

På sikker afstand
At hændelsen ikke var noget særligt, bekræftes af den anden part i sagen, Rusland.

”Der var ingen forudsætninger for en ulykke med et russisk kampfly i internationalt luftrum over Østersøen fredag 12. december,” siger Igor Konasjenkov, talsmand for det russiske forsvarsministerium, til det russiske nyhedsbureau Itar-Tass.

”Flyvningen skete i fuldstændig overensstemmelse med internationale regler, ingen landegrænser blev krænket, og den forløb på sikker afstand af ruter for civil flytrafik,” siger talsmanden.

Ikke okay
Selvom flyet ikke havde sin transponder tændt, så vidste flyvekontrollen godt at flyet var i området. To danske F-16 jagerfly havde nemlig tidligere identificeret og fulgt det russiske militærfly, og rapporteret tilstedeværelsen til de danske civile flyvekontrolmyndigheder.

Det er ikke første gang, at russiske militærfly flyver rundt i luftrummet over Østersøen uden tændt transponder. Og den praksis bryder Jørgen Nielsen, der selv er pilot, sig ikke om.

”Det er bare ikke okay,” pointerer Jørgen Nielsen.

Helt unødvendigt
Hændelsen fik den danske forsvarsminister Nicolai Wammen på banen søndag.

“Det er særdeles vigtigt, at flysikkerheden tages alvorligt af alle stater – også Rusland. Både hvad angår civile og militære flyvninger. Det er farligt og helt unødvendigt, at russiske militærfly flyver så tæt på den civile lufttrafik i Østersøen. Sikkerheden for passagererne skal altid komme først, og det må Rusland respektere,” siger Nicolai Wammen.

EU-Kommissionen bad i sidste uge de europæiske flysikkerhedsmyndigheder om analysere problemets omfang og komme op med en række løsningsforslag til at minimere risikoen for sammenstød i europæisk luftrum mellem civile fly og militærfly.