- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Cimber mister code-share aftale med Lufthansa

Den opsagte aftale betyder lukning af Norrköping-Munchen ruten, ligesom den på sigt kan blive en trussel mod Billund-München ruten.

Siden 31. oktober 2004 har Cimber i samarbejde med Lufthansa befløjet ruten mellem Billund og München med en CRJ-200 jet. Selskabet overtog oprindeligt ruten fra MAERSK AIR.

I begyndelsen blev der gennemført to returflyvninger på hverdage og samlet to returflyvninger i weekenderne. I dag flyves der med tre daglige returflyvninger og samlet tre rotationer i weekenderne, således at der er 18 ugentlige afgange på ruten – i hver retning.

Ruten er særdeles populær for de mange rejsende, der bruger flyvningen til München som en feeder til Lufthansas store hub i München, hvorfra der er videreforbindelse til ca. 250 destinationer.

Også på ruten mellem Norrköping og München har Cimber Sterling haft et code-share samarbejde med Lufthansa.

Cimber CRJ200

Lufthansa har nu opsagt code-share aftalerne med Cimber Sterling på henholdsvis Billund-München og Norrköping-München. Det betyder, at rejsende med Lufthansa ikke længere i fartplanerne vil kunne finde en Lufthansa-gennemgangsforbindelse fra Billund eller Norrköpingvia München og derfra til de 250 destinationer, der flyves fra München.

Derfor kan det blive vanskeligt for Cimber Sterlingat drive ruterne lønsomt, idet en betydelig afsætnings- og distributionskanal til transfertrafikken falder bort. Derfor har Cimber Sterling valgt at lukke ruten fra Norrköping til München med virkning fra 25. oktober.

Cimber Sterling vælger i første omgang at flyve videre på Billund-München ruten uden den tidligere store opbakning fra Lufthansa. Til München er der et mix af “point-to-point“ trafik og transfertrafik, der måske vil kunne holde liv i ruten. Samtidig har Cimber Sterling og Lufthansa angiveligt stadig en SPA-aftale (Special Prorate Agreement), der sikrer et prissamarbejde på ruten.

Menalligevel åbner det spørgsmålet, om Lufthansa selv vil flyve mellem München og Billund for at sikre den relativt store trafik, som selskabet har opbyggeti det vestdanske marked.

Cimber Sterlings nye servicekoncept, hvor Business Class er fjernet til fordel for et fælles kabine- og servicekoncept, vurderes ikke at være en fordel, hvis selskabet skal gøre sig forhåbning om at transportere forretningspassagerer til München, der har købt en gennemgangsbillet på Business Class med Lufthansa. Derfor vurderes det som sandsynligt, at Lufthansa direkte eller gennem datterselskabet Eurowings selv på et tidspunkt vil gå ind på ruten.