- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Cimber Sterling-fly svære at sælge

Mere end syv måneder efter Cimber Sterlings konkurs er det kun lykkedes kuratorerne at sælge ét af de i alt 11 fly, som Cimber Sterling selv ejede. En strid om flyenes motorer betyder, at køberne holder sig på afstand.

Da Cimber Sterling den 3. maj i år smed håndklædet i ringen og gik konkurs, blev 26 fly arbejdsløse. 15 fly var leasede og leasinggiverne tog dem derfor tilbage og sendte dem efter et stykke tid i arbejde igen hos andre flyselskaber.

De sidste 11 fly var ejet af Cimber Sterling selv. Siden konkursen har kuratorerne arbejdet på at få solgt de 11 fly. Det har dog vist sig at være en svær opgave.

”Det er kun lykkedes os at sælge ét fly i løbet af de mere end syv måneder, der er gået siden konkursen. Og flyene bliver ikke just mere værd når de ikke flyver,” forklarer Henrik Sjørslev fra advokatfirmaet Lett. Han er sammen med Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert udpeget som kuratorer for boet og har derfor til opgave at realisere boets værdier for at skaffe penge til de efterladte kreditorer.

Salgsarbejdet kompliceres af, at en række leasingselskaber og motorudlejere har pant i i alt 16 flymotorer. En stor del af motorerne er eller har været monteret på flyene. Som CHECK-IN.dk beskrev i sidste uge, så slås kuratorerne og panthaverne i retssalene om ejerskabet til motorerne. Et juridisk slagsmål, som kan tage et år eller mere inden det er afgjort. Det betyder, at en køber af et fly kan risikere, at en panthaver pludselig henter flyets motorer, hvis de en dag får rettens ord for, at motorerne tilhører dem. Den usikkerhed gør det ikke lettere at være flysælger.

”Boet ikke har modtaget ”det rigtige” tilbud endnu. Vi har kontakt til flere interesserede købere, men blandt andet usikkerheden omkring motorerne har i denne sammenhæng udgjort en særlig udfordring i køberemnernes beslutningsgrundlag,” siger Henrik Sjørslev.

De 11 fly er fem CRJ-fly, tre ATR-72 og tre ATR-42 fly. Flere af flyene har slet ikke motorer påmonteret. Den dag Cimber Sterling gik konkurs stod to ATR-42 fly uden motorer. For at holde andre fly i luften i de sidste måneder inden konkursen, var flyene blevet strippet for motorer. Som følge af retssagerne har yderligere ét CRJ-fly fået afmonteret sine motorer. Af de 16 motorer er 9 CRJ-motorer og 7 er ATR-motorer.

Branchekilder forklarer til CHECK-IN.dk, at det ikke kun er usikkerheden omkring motorerne, som holder køberne væk. Især ATR-flyene er også meget slidte, og kilder vurderer, at det i flere tilfælde vil koste op mod 10 mio. kroner per fly at gøre dem flyveklare. Desuden blev markedet for turbopropfly oversvømmet med ATR-fly i foråret i år, da flere europæiske regionalflyselskaber gik konkurs samtidig med, at verdens største operatør af ATR-fly, American Eagle, satte mere end 20 ATR-72 fly på jorden.

Kan end ikke flyve
De fem CRJ-fly er udlejet til selskabet Cimber A/S, der bruger dem til at operere en række mindre feederruter for SAS ind til SAS-netværket i Københavns Lufthavn. Men Cimber A/S har ikke købt flyene.

Det ene fly, som det er lykkedes at sælge, er en ATR-72 maskine med registreringsbogstaverne OY-RTD. Flyet er blevet købt af Danish Air Transport og omregistreret, så det nu hedder OY-RUG. De to andre ATR-72 fly, OY-RTC og OY-RTF er ikke blevet solgt. En del selskaber udviste ellers stor interesse for flyene umiddelbart efter konkursen. Men flere har sidenhen trukket følehornene til sig.

De tre ATR-42 fly har registreringsbogstaverne OY-CIJ, OY-CIK og OY-CIL.

Læs også:

Trecifret millionbelæb på spil i motorstrid

Strid om Cimber Sterling-motorer endt i retten

Ombejlede konkurs-fly klar til salg

Flykaos spændte ben for stort Cimber-salg

American Eagle dropper fly fra Billund-selskab